نکات مهم در کاهش وزن بعد از بارداری
06 خرداد 1396 ساعت 14:02
0 نظرات

  برای داشتن وزن پیش از بارداری تان باید از ماه ۶ تا ۱۲ اقدام به کاهش وزن تان کنید. اکثر زنان بیش از نیمی از وزن بارداری خود را تا آخر هفته ششم بعد از زایمان از دست می دهند. باقی اضافه وزن بارداری نیز در جریان ماه های بعد از بین می رود.

یک رژیم غذایی سالم با تمرینات روزانه می تواند شما را در کاهش اضافه وزن تان کمک کند. شیردهی نیز در از دست دادن وزن بعد از بارداری موثر است.

۱- وقت بگذارید.

بدن شما بعد از زایمان نیاز به بازیابی دارد. اگر بعد از زایمان فورا اقدام به کم کردن وزن خود کنید، بدن شما به زمان بیشتری برای بازیابی نیاز خواهد داشت. پیش از اقدام به کاهش وزن تان به خودتان ۶ هفته استراحت کامل همراه با چکاپ بدهید. اگر نوزادتان را از شیر خودتان تغذیه می کنید، حداقل تا دوماهگی او صبر کنید.

برای خود چنین هدف تعیین کنید که هفته ای ۶۷۰ گرم وزن کم کنید. می توانید این کار را با کمتر غذا خوردن و انجام تمرینات ورزشی انجام دهید. برای این کار ۵۰۰ کالری از مقدار کالری دریافتی روزانه خود کم کنید. در مورد مقدار کالری مورد نیازتان با پزشک صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نباید مقدار کالری که می خورید کمتر از مقدار کالری مورد نیازتان باشد.

۲- نوزادتان را از شیر خودتان تغذیه کنید.

تغذیه فرزندتان از شیر شما باعث کاهش تدریجی وزن شما می شود. کاهش وزن شدید می تواند منجر به تولید شیر کمتر در مادر شود. کاهش تقریبا ۷۰۰ گرم وزن در هفته بر تولید شیر و سلامتی شما تاثیری نخواهد داشت. از آنجایی که شیردهی مادران باعث سوختن کالری انباشته در بدن آن ها می شود، به کاهش وزن آن ها کمک می کند. اگر صبر پیشه کنید، خواهید دید که چطور به صورت طبیعی به میزان قابل ملاحظه ای وزن خود را با شیردهی کاهش داده اید.

۳- به تغذیه خود اهمیت بدهید.

هیچ یک از وعده های غذایی تان را از دست ندهید. بسیاری نومادران به خاطر مشغله و دغدغه مراقبت از نوزادشان فراموش می کنند غذا بخورند. به یاد داشته باشید اگر شما غذا نخورید، انرژی کمتری خواهید داشت و این کار در کاهش وزن کمکی به شما نمی کند.

۴- دچار سوء تغذیه نشوید.

برخی افراد برای کاهش وزن خود بعد از بارداری، از رژیم های غذایی پیروی می کنند که طبق آن ها مقدار بسیار کمی غذا می خورند یا بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را شامل نمی شوند. با پیروی از این رژیم های غذایی ممکن است در ابتدا از کاهش وزن چشمگیر خود رضایت داشته باشید اما لازم است بدانید که وزنی را که از دست می دهید مایعات بدن شما است و به آسانی دوباره به شما باز می گردد.

نکته مهم دیگر در مورد این گونه رژیم ها این است که به جای چربی ممکن است کاهش وزن تان به خاطر از دست دادن قوت و تراکم عضلات بدن شما باشد. در این گونه رژیم های غذایی ناسالم با بازگشت به برنامه غذایی عادی تان وزن کاهش یافته شما مجددا به بدن تان اضافه خواهد شد.

۵- از واقعیت فرار نکنید.

این احتمال وجود دارد که نتوانید دقیقا به وزن و اندام پیش از بارداری خود برگردید. برای بسیاری از زنان، بارداری باعث بروز تغییراتی همیشگی در بدن می شود. شکم نرم تر، باسن بزرگتر، کمر قطورتر، بنابراین سعی کنید برنامه ریزی تمرینی و ورزشی خود را در متناسب با بدن جدید تان تنظیم کنید.

۶- تمرینات ورزشی انجام دهید.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم به همراه تمرینات منظم روزانه می تواند بهترین راه برای از دست دادن وزن اضافه بدن شما باشد. ورزش باعث می شود تا به جای عضله، چربی های بدن شما کاهش یابد.

با گذشت چند ماه بعد از زایمان تان هرگاه برای کم کردن وزن اضافه خود آماده شدید، برنامه ای بریزید که نسبت به روزهای قبل کمتر غذا بخورید و روزانه کمی تمرین و تحرک داشته باشد. ممکن است با قرار گرفتن در گروه ها و کلاس های کاهش وزن و تناسب اندام به انجام حرکات و تمرینات سخت و زیاد ترغیب شوید اما فراموش نکنید که کاهش وزن سریع، سالم نبوده و بدن شما را تحت فشار قرار می دهد.

نیازی به انجام تمرینات زیاد نیست. حتی می توانید روزانه با چند دقیقه قدم زدن سریع در اطراف محل زندگی تان این کار را انجام دهید.

منبع: medlineplus.gov

مطالب مرتبط
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به گروه مادری می باشد. 1395

متن ارسال شده به این بخش