۱۲ توصیه تغذیه ای برای کاهش وزن پس از زایمان
14 خرداد 1396 ساعت 14:22
0 نظرات

با به دنیا آمدن کودک تان می توانید از مادر بودن تان لذت ببرید چرا که بهترین هدیه نصب تان شده است که همان نی نی کوچولوی شماست، اما چیزی که نمی توانید از آن لذت ببرید و باعث آزارتان می شود اضافه وزنی است که مسبب آن بارداری تان بوده است.

البته خلاص شدن از شر وزن اضافه ی بعد از بارداری تان یک امر کاملا طبیعی است اما مطمئن شوید که این کار را به درستی انجام می دهید. به جای یک رژیم سخت که علاوه بر مشکلات سلامتی که به وجود می آورد به شیردهی کودک تان نیز آسیب می رساند بهتر است وزن تان را به طور طبیعی کاهش دهید. و اگر واقعا مایل به کاهش وزن تان به صورت طبیعی و بی خطر هستید، توصیه می شود مطلب زیر را از دست ندهید چرا که انجام این توصیه ها بدون هیچ گونه تأثیر روی سلامتی شما، به کاهش وزن پس از زایمان تان کمک می کند.

۱- وعده های غذایی تان را به طور منظم بخورید.

شاید فکر کنید کم کردن وعده های غذایی تان باعث کاهش وزن سریع تان می شود، اما متأسفانه نتیجه عکس دارد.

به عنوان یک تازه مادر نگرانی های از قبیل مواد غذایی صحیح خوردن و استرس دارید که باعث افزایش وزن تان می شود. پس این نگرانی ها را دور بریزید.

سعی کنید به جای کم کردن وعده های غذایی تان یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. این می تواند بهترین توصیه برای کاهش وزن پس از زایمان تان باشد.

۲- وعده های غذایی بیشتر با مقدار کم بخورید.

به جای خوردن سه وعده غذایی مفصل در روز، سعی کنید شش وعده ی غذایی کوچک و کم در طول روز داشته باشید.

خوردن وعده های غذایی کوچک باعث می شود احساس سنگینی نکنید.

خوردن شش وعده ی غذایی کوچک به جای سه وعده ی غذایی بزرگ به این معناست که شما در طول روز احساس گرسنگی نمی کنید.

۳- مواد غذایی بخورید که کالری کمی دارند.

به عنوان یک تازه مادر بدن تان به تغذیه ای نیاز دارد که سلامت بدن تان را حفظ کرده و شیر کافی برای کودک تان تولید کند.

به جای خوردن مواد غذایی که فقط باعث سیری تان می شود سعی کنید مواد غذایی مغذی و مفید بخورید.

مواد غذایی بخورید که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ ، کلسیم، پروتئین و فیبر مثل قزل آلا، ساردین، تن ماهی ، گوشت بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، لوبیا، حبوبات،  ماست و مواد غذایی سبوس دار باشد.

برای کاهش وزن تان از مصرف مواد غذایی پر کالری خودداری کنید.

۴- به اندازه کافی آب بنوشید.

سعی کنید حداقل هشت تا ده لیوان آب در روز بنوشید چرا که باعث دفع سموم بدن تان می شود.

نوشیدن آب و مایعات از کم آب شدن بدن تان جلوگیری می کند و باعث بهبود متابولیسم بدن تان می شود که در کاهش وزن تان مؤثر است.

از انواع مایعات مثل شیرموز، اسموتی، سوپ، و آب میوه های تازه در رژیم غذایی تان استفاده کنید.

۵- حواستان به میان وعده های تان باشد.

به عنوان یک مادر شیرده مطمئنا نسبت به قبل گرسنگی بیشتر به سراغ تان خواهد آمد. و این به این معناست که باید میان وعده های بیشتری را بخورید.

آنچه شما به عنوان میان وعده می خورید می تواند باعث اضافه وزن یا کاهش وزن تان شود.

سعی کنید غذاهایی سالم و لذیذی مثل آجیل، میوه خرد شده، غلات سبوس دار، سیب زمینی شیرین و کباب شده، مخلوط ماست و  مانند اینها را به عنوان میان وعده میل کنید.

۶- دسر ماست بخورید.

سعی کنید دسرتان را تغییر دهید.

چند ظرف ماست در فریزر تان همراه با مقدار میوه ی خرد شده و آجیل نگه دارید.

 زمانی که دلتان هوس خوردن یک چیز شیرین را کرد می توانید آن را میل کنید چرا که به کاهش وزن پس از بارداری تان کمک می کند.

۷- قبل از هر وعده ی غذایی آب بنوشید.

اگر احساس می کنید که بیش از اندازه غذا می خورید خوردن چند لیوان آب قبل از هر وعده ی غذایی می تواند راه حلی خوبی باشد.

این کار شکم تان را پر کرده و شما نیز به جای بیش از اندازه خوردن و در نتیجه احساس سیری کامل کردن همان قدر که نیاز دارید غذا خواهی خورد.

۸- در وقت نامناسب غذا نخورید.

همیشه زمان های وجود دارد که شما مایل به خوردن غذا نبوده اید اما غذا خورده اید. با انتخاب مواد غذایی مغذی و مفید غذاهایی ناسالم و چاق کننده را از وعده های غذایی تان حذف کنید. زمانی که سالاد یا ساندویچ می خورید از سس استفاده نکنید یا سرخ کردنی ها را کنار بگذارید. به جای اینها از چاشنی های مثل ماست، روغن زیتون، سبزیجات و امثال اینها به همراه سالاد تان میل کنید.

۹- زود غذا بخورید.

به جای خوردن شام در آخر شب در صورت امکان شام تان را بین ساعت هفت تا هفت و نیم عصر میل کنید تا قبل از هشت شام تان تمام شده باشد. این کار باعث افزایش متابولیسم تان شده و وزن تان را کاهش می دهد.

درصورتی که باید تا دیر وقت بیدار بمانید سعی کنید یک لیوان شیر یا یک فنجان چای سبز میل کنید. زود شام خوردن یکی از بهترین روش های کاهش وزن پس از بارداری محسوب می شود.

۱۰- از کافئین و الکل پرهیز کنید.

درست است که یک فنجان قهوه می تواند بر خستگی و بی خوابی تان غلبه کند اما به یاد داشته باشید که جلوی کاهش وزن تان را می گیرد.

حتی اگر دوره شیردهی تان تمام شده است از نوشیدن الکل جدا خودداری کنید. اگر احساس خستگی می کنید و نیاز به نوشیدن چیزی دارید یک فنجان چای سبز با زنجبیل رنده شده میل کنید.

۱۱- در منزل تان غذا بخورید.

اگرچه بیرون غذا خوردن بعضا خوب به نظر می رسد اما سعی کنید تا جای که می توانید در منزل تان غذا بخورید.

بیرون غذا خوردن اغلب شما را به خوردن غذاهایی که می دانید برای کاهش وزن تان خوب نیست وسوسه می کند.

سعی کنید بیش از دو بار در هفته بیرون از خانه غذا نخورید. غذا خوردن در خانه یکی از راحت ترین و بهترین روش های کاهش وزن پس از بارداری می باشد.

۱۲- هوشمندانه خرید کنید.

تسلیم شدن به وسوسه های که در مقابل شماست خیلی آسان است. برای اینکه از میان وعده های مثل شکلات، غذاهای شیرین، بستنی، و امثال آنها مصرف نکنید، بهتر است در ابتدا اصلا آنها را نخرید.

اگر احساس می کنید که دیدن غذایی ناسالم مورد علاقه ی تان در مغازه شما را به خریدن آن وسوسه می کند، از همسرتان بخواهید تا خرید را انجام دهد.

منبع: momjunction.com

مطالب مرتبط
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به گروه مادری می باشد. 1395

متن ارسال شده به این بخش