مراقب خوردن این غذاها در دوران بارداری باشید!
10 تیر 1396 ساعت 03:19
0 نظرات

تغذیه ی زنان در بارداری از مهمترین مسائلی هست که باید به آن توجه کرد و یک منبع مناسب و کافی از مواد مغذی برای رشد جنین و رشد بافت های مادر ضروری است.

برای همین است که در دوره بارداری باید بدانیم خوردن چه غذاهایی بی خطر هستند و از خوردن چه غذاهایی باید دوری کنیم. البته خوردن غذاهای متنوع بسیار مهم هست. از مصرف بعضی از غذاهایی که ممکن است حاوی باکتری باشند باید اجتناب کنید چرا که برای زنان باردار مضر هستند.

این باکتری ها شامل موارد زیر هستند:

۱-باکتری لیستریا منوسیتوژنز (لیستریا)

این باکتری اغلب در پنیر نرم، فراورده های شیر غیر پاستوریزه و یا آماده برای خوردن، گوشت نپخته، مرغ و یا غذاهای دریایی یافت می شوند. حتی این باکتری می تواند در مواد غذایی موجود در یخچال، در صورتی که غذا بیش از دو روز در یخچال مانده باشد، رشد کند. همچنین ممکن است باعث بروز علائم شبیه سرما خوردگی شدید یا خفیف در زنان باردار شود که در نتیجه این بیماری به جنین منتقل می شود و عفونت جنین می تواند باعث سقط جنین، تولد نوزاد نارس، مسمومیت خون و نواقص مادرزادی شود. این باکتری با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

۲-توکسوپلاسموزگوندی

توکسوپلاسموزگوندی انگلی است که حامل آن گربه هاست و می تواند مواد غذای را آلوده کند. در بیشتر موارد توکسوپلاسموز با خوردن گوشت نپخته، مرغ، میوه ها و سبزیجات نشسته به وجود می آید.

توکسوپلاسموز باعث بروز هیچ علائمی مثل آنفلولانزا در زنان باردار نمی شود ولی می تواند به نوزاد در حال رشد شما منتقل شود که این مسئله منجر به سقط جنین، معلولیت و عقب ماندگی جسمی می شود. این باکتری با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

در ادامه به غذاهایی اشاره می کنیم که در زمان بارداری باید از خوردن آنها پرهیز کنید چرا که ممکن است زیستگاه بسیاری از باکتری های مضر باشند.

  1. گوشت خام مثل سوشی، غذاهای دریایی، مرغ و گوشت خام یا نپخته
  2. تخم مرغ خام یا غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند مثل سس مایونز، بستنی خانگی و یا کاستارد(نوعی شیرینی یا فرنی) چرا که ممکن است تخم مرغ خام آلوده به باکتری سالمونلا باشد.
  3. پنیر نرم مثل پنیر آبی، پنیر فتا، پنیر بری، پنیر کاممبر
  4. ماهی جزء غذاهای سالم محسوب می شود اما در زمان بارداری توصیه می شود از خوردن ماهی هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه در بافت های چربی شان مثل کوسه، اره ماهی، ماهی خال مخالی، و کاشیماهی هستند پرهیز کنید. وقتی زن باردار مقدار زیادی جیوه مصرف می کند، ممکن است نوزاد او به آسیب های مغزی دچار شود که این مسئله منجر به تأخیر رشد مثل تأخیر در یادگیری، راه رفتن و حرف زدن می شود.

در آماده سازی غذا برای جلو گیری از آلوده شدن غذا به باکتری های مضر نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. قبل از دست زدن به گوشت یا گوشت مرغ حتما دستانتان را بشویید. گوشت خام را دور از غذاهای پخته شده قرار دهید.
  2. شستن میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید و از تخته های آشپزی مجزا برای هریک استفاده کنید.
  3. لوازم آشپزخانه و پیشخوان ها را تمیز نگه دارید.
  4. اگر به خراب بودن یک غذا مشکوک شدید، به هیچ وجه نخورید، آن را دور بیندازید.

همچنین به یاد داشته باشید که:

در دوران بارداری، از خوردن غذاهای جدید خودداری کنید مخصوصا وقتی در رستوران غذا میخورید چرا که ممکن است بعضی از غذاها حاوی گوشت نپخته یا خام یا بعضی از ترکیبات ناشناخته ی دیگر باشند.

تغذیه شما برای رشد کودکتان مهم است؛ غذاهای متنوع بخورید، از خوردن غذاهای مضر خودداری کنید و همیشه در مورد نگرانی های خود با پزشکتان صحبت کنید.

 

مطالب مرتبط
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به گروه مادری می باشد. 1395

متن ارسال شده به این بخش