اهمیت آهن در رژیم غذایی دوره بارداری
10 تیر 1396 ساعت 21:33
0 نظرات

بارداری زمانی برای رشد بافت های مادر و جنین است، ولی آیا می دانستید که یک سوم ذخایر آهن شما برای تشکیل خون به کودک در حال رشدتان منتقل می شود. بخاطر همین نیاز روزانه ی شما به آهن در این دوره باید افزایش یابد. در صورتی که مصرف آهن شما کافی نیست احتمال کمبود آهن یا فقرآهن وجود دارد که این مسئله توانایی خون را برای انتقال اکسیژن به سلولهای بدنتان و همچنین جنین درحال رشدتان کاهش می دهد.  

باید بدانید که سه دلیل اصلی وجود دارد که چرا مصرف آهن کافی برای جلوگیری از فقر آهن در دوره بارداری مهم است:

  • دلیل اول:

آهن برای تشکیل هموگلوبین جنینی و مادری بسیار ضروری است. هموگلوبین حامل اکسیژن در خون است. زمانی نیاز به آهن افزایش می یابد که حجم خون بدن شما حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد در دوران بارداری افزایش می یابد و کودکتان نیز سلول خون تولید می کند.

  • دلیل دوم:

در طول سه ماه آخر بارداری، کودکتان از ذخایر آهن شما مصرف می کند که این آهن را در طول چهار تا شش ماه اول زندگی اش نیاز دارد.

  • دلیل سوم:

افزایش حجم خون و ذخایر آهن به بدنتان کمک می کند تا کمبود خونی که در طول زایمان از دست می دهید را جبران کند.

  • خطرات ناشی از کم خونی

کمبود آهن هم مادر و هم کودک را تحت تأثیر قرار می دهد، به طوری که این مسئله با بروز کم خونی در طول سال اول زندگی کودک و همچنین کم خونی و کاهش ذخایر آهن در مادر اتفاق می افتد. همچنین کمبود آهن خطر زایمان زودرس یا تولد نوزادی با وزن کم را افزایش می دهد.

مقدار آهن توصیه شده در دوره ی بارداری روزانه ۳۰ میلی گرم هست.

بدست آوردن آهن از طریق رژیم غذایی در دوره بارداری ممکن است سخت باشد، بخاطر همین سعی کنید با پزشکتان مشورت کنید تا مکمل های آهن را برای شما تجویز کند یا مصرف آهن مورد نیازتان را از طریق مواد غذایی طبیعی افزایش دهد.

منابع غذایی مهم آهن شامل جگر، قلوه، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، نخود، حبوبات، میوه های خشک، سبزیجات برگ سبز تیره، نان غنی شده و غلات صبحانه هستند. همچنین بهتر است بدانید که جذب آهن از گوشت بیش از منابع گیاهی است. شما می توانید جذب آهن از منابع گیاهی را وقتی افزایش دهید که غذاهای غنی از ویتامین سی مثل فلفل، کلم بروکلی، آب پرتقال و توت فرنگی را در همان وعده غذایی بخورید. همچنین جذب آهن با آنتی اسیدها یا غذاهای حاوی کلسیم مثل شیر و پنیرکاهش می یابد، بنابراین بهتر است آنها را با وعده های غذایی دیگر میل کنید.

کمبود آهن در زنان باردار و کودکان بعد از زایمان به راحتی با خوردن یک رژیم غذایی مغذی و دارای آهن و مصرف مکمل های آهن قابل پیشگیری است.

 

مطالب مرتبط
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به گروه مادری می باشد. 1395

متن ارسال شده به این بخش