نکاتی برای شروع تغذیه کودک
24 تیر 1396 ساعت 01:25
0 نظرات

اگر تصمیم گرفته اید که کودک خود را در خوردن غذای سفره خودتان شریک کنید، باید به برخی موارد در مورد تغذیه (غیر شیر) کودک توجه داشته باشید.

به نشانه های سیر شدن کودک دقت کنید.

در چند روز ابتدایی که کودک خود را غذا می دهید، متوجه خواهید شد که اشتهای او در مورد همه غذاها یکسان نیست، بنابراین از او انتظار نداشته باشید که در این وعده نیز به همان اندازه وعده قبلی غذا بخورد. تا زمانی که تمایل به خوردن دارد به او بدهید، مثلا اگر سر خود را به طرف عقب می کشد یا دهان خود را بسته نگه می دارد به این معنی است که سیر شده است یا آن غذا را دوست ندارد. دکتر الین بهان، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب راهنمای غذای کودک می گوید: "زمانی که به کودک خود غذا می دهید، به اشاره ها و علامت هایی که درباره غذا از خود نشان می دهد توجه کنید و نباید وی مجبور به خوردن کنید در حالی که تمایلی به آن ندارد."

غذاها را یک به یک به کودک خود بدهید.

آکادمی امریکایی اطفال می گوید: "زمانی که کودک خود را غذا می دهید، انبوهی از غذاهای مختلف را در مقابل او قرار ندهید بلکه در هر وعده غذایی به او یک غذا بدهید و تا دو یا سه روز دیگر از دادن آن خودداری کنید تا در صورتی که هرگونه مشکل یا آلرژی به آن غذا دارد نمایان شود. به علائمی مانند اسهال، بالا آوردن غذا یا امثال آن توجه کنید. در صورتی که هرگونه حساسیتی را در وی مشاهده نمودید، از دادن آن غذا خودداری کنید و در مورد آن با پزشک صحبت کنید.

زود تسلیم نشوید.

دکتر بهان می گوید: "زمانی که کودک شما غذایی را پس می زند، دهانش را می بندد و یا غذا را از دهانش بیرون می اندازد، ممکن است می خواهد بگوید که دیگر کافی است. اما تصور نکنید که پس زدن غذا، یا هر عکس العمل دیگری به این معنی است که کودک آن غذا را دوست ندارد. شاید سیر شده باشد، یا گلویش را آروغ گرفته باشد و یا اصلا از نشستن روی صندلی بلندش خسته شده باشد." به توصیه دکتر بهان بهتر است چند روز صبر کنید و در صورتی که مشکلی پیش نیامد دوباره می توانید از همان غذا به او بدهید.

وی می افزاید: "بعضی کودکان نیاز دارند 8 تا 15 بار از یک غذا بخورند تا آن را قبول کنند و دوست بدارند. اگر بعد از چند بار دادن یک غذا، تسلیم شوید ممکن است پیش از آنکه شانس دانستن اینکه او چه غذاهایی را دوست دارد را از او بگیرید و گزینه های غذایی او را محدود کنید."

تنوع غذاهای کودک را فراموش نکنید.

دکتر بهان می گوید: "سعی کنید انواع و اقسام غذاهایی به کودک خود بدهید مخصوصا زمانی که بزرگ تر می شود." تنوع غذایی نه تنها از لحاظ تغذیه ای مهم است بلکه باعث می شود کودک با غذاهای بیشتری آشنا و علاقمند شود و بدخوری نکنند. کودک شما هر چه در مقابل تنوع رنگ، طعم و ترکیب های بیشتری قرار بگیرد، گزینه های بیشتری برای تغذیه او خواهید داشت.

مطالب مرتبط
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به گروه مادری می باشد. 1395

متن ارسال شده به این بخش