مصرف میوه ها در دوران بارداری
26 تیر 1396 ساعت 18:25
0 نظرات

همیشه متخصصان و پزشکان تغذیه ما را به خوردن میوه ها تشویق کرده اند چرا که این مواد برای بدن ما سرشار از خاصیت های باورنکردنی هستند. اما گاهی اوقات این مواد غذایی پر خاصیت می توانند برای افراد باردار خطرناک باشند.

دوران بارداری یکی از حساس ترین مراحل زندگی زنان محسوب می شود. در این دوران از هر گوشه و کناری به خانم های باردار توصیه هایی می شود که چه بخورند و چه نخورند. خود مادران باردار هم نگران این هستند که چه میوه هایی را در این دوران بخورند که برای خود و جنین آنها مفید باشد، از چه میوه هایی پرهیز کنند و می خواهند بفهمند به چه میوه های خاصی حساسیت دارند. در هرصورت، در مورد بعضی خوراکی‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد که خانم‌های باردار باید مراقب مصرف آنها باشند یا در مقاطعی از دوران حاملگی استفاده از آنها را به کلی قطع کنند.

  • کدام میوه ها بهتر است؟

مصرف میوه در دوران بارداری بسیار مهم است. همان طور که علم تغذیه علم تعادل است در مورد میوه ها نمی توان گفت کدام میوه برتری خاصی نسبت به دیگری دارد. توصیه می شود خانم باردار به صورت متنوع از تمام میوه های فصل استفاده کند. در فصل تابستان میوه های مختلفی وجود دارد مانند هلو، شلیل، زردآلو، گوجه سبز، توت فرنگی و…. که می توان از آنها به طور متعادل و در میان وعده های مختلف استفاده کرد. اما خوردن منظم و فراوان انبه، آناناس و انگور با وجود سرشار بودن از ویتامین و مواد مغذی، در دوران بارداری توصیه نمی شود.

  • کدام میوه های آلرژی زا هستند؟

با خوردن میوه ای خاص ممکن است برای فرد باردار حساسیت ایجاد شود. واکنش حساسیت موضوعی است که با توجه به تجربه هر فرد مشخص می شود. اگر فردی علائم حساسیت دارد باید نسبت به خوردن میوه ملاحظات خاصی را در نظر بگیرد. میوه هایی مانند کیوی و توت فرنگی ممکن است ایجاد حساسیت کنند. خانم باردار اگر این میوه ها را برای اولین بار مصرف کند، ممکن است باعث بروز نشانه های آلرژی شود. اگر فرد باردار با مصرف میوه ای متوجه شد که حساسیت دارد باید مصرف آن میوه را کاهش دهد. معمولا حساسیت میوه در زمانی که برای شیر دادن به نوزاد تغذیه کمکی مصرف می شود، به وجود می آید و در این دوران اگر میوه ای برای اولین بار مصرف شود ممکن است حساسیت ایجاد کند.

درمورد مصرف میوه و این‌که کدام میوه آلرژی‌ زا است نمی‌توان به طور مشخص نظری داد. این موضوع به خود فرد بستگی دارد. ممکن است میوه‌ای در فرد خاصی حساسیت ایجاد کند و در فرد دیگر هیچ حساسیتی ایجاد نکند. همان‌طورکه درمصرف صیفی‌ و سبزی هم به این صورت است.

اگر فرد به صورت خاصی تجربه خاصی از خوردن میوه‌ای دارد باید حتما آن را در نظر بگیرد و محافظه کار باشد به عنوان مثال آلبالو و گیلاس چون طبع‌شان سرد است ممکن است مصرف آن‌ها در فرد مشکلات گوارشی ایجاد کند. به‌خصوص فرد باردار به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر ممکن است به مشکلات گوارشی شدیدی مبتلا شود.

  • ویتامین C فراموش نشود!

ویتامین C بیشتر در سبزی های برگ سبز مثل کلم بروکلی و میوه های تازه مثل کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی، توت فرنگی و در مرکبات پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی موجود است. بنابراین به خانم های باردار توصیه می شود در طول بارداری حتما در روز از میوه هایی که حاوی ویتامین C هستند، بخورند. استفاده از آن ها باید به صورت متناوب طی روز باشد تا کمبود این ویتامین ها در آینده برای جنین مشکل ایجاد نکند.

در ۳ ماهه اول بارداری خانم های باردار با ویار مواجه هستند و معمولا تمایل خاصی به خوردن میوه دارند. این مشکلی است که به دلیل متابولیسم بدن و تغییراتی که در فرد باردار به وجود می آید، ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است خانم باردار میوه خاصی را بیش ار حد طبیعی مصرف کند و این مصرف بیش از حد مشکلاتی در دستگاه گوارش و سیستم متابولیک او به وجود آورد. توصیه ما به خانم های باردار این است که از خوردن یک میوه خاص به شکل زیاد خودداری کنند و از تمام میوه ها ۵ تا ۷ نوبت طی روز در تمام وعده های صبحانه، ناهار، شام مصرف کنند. اگر به این توصیه ها عمل کنند مشکل خاصی برای آن ها به وجود نمی آید.

مطالب مرتبط
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به گروه مادری می باشد. 1395

متن ارسال شده به این بخش