شما الان اینجا هستید: خانه / مجله/ راه های کاهش درد زایمان
h 1125
i 0
S 0

راه های کاهش درد زایمان


راه های کاهش درد زایمان

کارشناس مامایی خانم احسانی / 29 آذر 1396 ساعت 19:00

مادر > زایمان > زنان و مامایی > تناسب اندام و زیبایی

بیشتر خانم ها می دانند زایمان طبیعی روش بهتر و مناسب تری است كه هم به نفع خودشان خواهد بود و هم جنین شان، اما ترس از درد و نگرانی از شرایط حین زایمان موجب می شود به سزارین روی آورند و فكر زایمان طبیعی را از سر خارج كنند.
این در حالی است كه متخصصان تاكید می كنند زایمان طبیعی بهترین روش است و فقط در مواردی خاص باید از سزارین كمك گرفت. از نظر پزشكان، زایمان طبیعی با ساختار بدن مادر سازگار و هماهنگ است و عوارض كمتری برای او و نوزاد ایجاد خواهد كرد. شروع زایمان و انقباضات رحمی با درد همراه خواهد بود و این درد، نشانه ای است كه مشخص می كند زایمان در حال آغاز شدن است، اما پس از دریافت این پیام مسلما دیگر لازم نیست چنین درد شدیدی ادامه پیدا كرده و مادر آن را تحمل كند.بر همین اساس، امروزه از روش های مختلفی برای كنترل و كاهش دردهای زایمانی استفاده می شود كه خانم ها می توانند از آنها بهره بگیرند.

مادر می تواند در صورت نداشتن شرایط خاصی مانند پارگی کیسه آب، شرایط نامناسب جنین در داخل رحم و ... با نظر ماما یا متخصص زنان و زایمان، از روش های کاهش درد زایمان استفاده نماید. ضمنا مادر باردار می تواند از بعضی روش ها مانند: توپ زایمان در طی بارداری نیز استفاده نماید.

  • توپ زایمان

یکی از ابزاری که به تسهیل زایمان کمک می کند توپ زایمان است. تمرینات انجام شده با این توپ علاوه بر افزایش گردش خون لگن و کاهش درد باعث تسریع نزول سر جنین می شود.

یکی از روش های پایه ای ورزش روی توپ این است که هنگامی که درد ندارید به آرامی لگن خود را به چپ و راست حرکت دهید (با کمر صاف و گرفتن دست به یک دستگیره یا لبه ی تخت) و در هنگام شروع انقباضات و درد به بالا و پایین رفتن روی توپ بپردازید. بعد از این که درد تان آرام شد مجدداً حرکت دورانی باسن و چپ و راست کردن لگن را روی توپ انجام دهید. مادر بهتر است روی توپ آن قدر بازی و تحرک داشته باشد تا موقعیت راحت تر را پیدا کند و سر جنین راه خودش را بیابد.

  • ایستادن

ایستادن و کمی به جلو خم شدن و تکان دادن لگن به چپ و راست (رقص کمر مانند) فشار را از روی کمرتان بر می‌دارد و باعث جایگیری بهتر جنین در لگن می شود.

  • نشستن

مادر به صورت برعکس روی صندلی نشسته و پا ها را از زانو به جلو بیاورد، تا به کودک خود در بیرون آمدن کمک کند. یا اگر خسته‌اید، بنشینید و به میزی تکیه دهید و در صورت حضور، از همسر خود بخواهید پشتتان را ماساژ دهد.
نشستن روی توالت فرنگی می‌تواند در مرحله بعدی حالتی مناسب باشد. زمانی که شما به این حالت می‌نشینید، ماهیچه‌های شما آرام می‌گیرند و فشار وارده را کم می‌کنند. این حالت به علت باز شدن لگن، خروج سر نوزاد را نیز تسریع می‌بخشد.

  • خم کردن زانو

خم کردن زانو و خم شدن به جلو روی یک توپ مخصوص زایمان حالتی فوق العاده برای زایمان است. این حالت کمردرد شما را آرام می‌کند. حالت نشستن روی زانوها فشار کمتری به زانوها خواهد آورد و بهترین حالت برای فشار دادن جنین به بیرون خواهد بود.

  • حالت اسکات

اگر پاهایتان خسته شد، در صورت حضور، می توانید از همسر خود کمک بگیرید. مادران در این حالت بر بدن خود کنترل دارند و می توانند به خوبی به شکم خود فشار آورند. این حالت به دلیل باز شدن لگن آسان تر خواهد بود.

  • راه بروید

راه رفتن نه تنها از نظر جسمانی به تسهیل زایمانتان کمک می کند، بلکه یک راه آرامش بخش برای به دست آوردن دوباره خونسردی شماست که بازتاب آن را در طول زایمان مشاهده خواهید کرد. اگر از بی حسی اپی دورال استفاده کنید، نمی توانید راه بروید.

  • عوض کردن پوزیشن

بیشتر کارشناسان با این نظر موافقند که دراز کشیدن به پشت لزوماً بهترین حالت برای زایمان نیست. هر وقت از یک حالت بدنی خسته شدید آن را به حالتی که راحت ترید تغییر دهید. سعی کند آرامش خود را حفظ کنید و به بدن خود گوش دهید. مهمترین چیز در مراحل اول زایمان این است که بدن خود را صاف نگه دارید تا به دهانه رحم شما فشار آید و باعث آزاد شدن هورمون پروستاگلاندین و در نتیجه ی آن افزایش شدت انقباضات رحم شود.
برخی از زنان که به خاطر ترس از حرکت کردن هنگام زایمان تنها اصرار به یک نوع پوزیشن خاص دارند باعث زیاد تر شدن دردها می شوند. اگر احساس کردید با یک پوزیشن راحت نیستید باید سریع آن را عوض کنید تا بهترین تکنیک و روش را برای خود پیدا کنید.

بیشتر خانم ها می دانند زایمان طبیعی روش بهتر و مناسب تری است كه هم به نفع خودشان خواهد بود و هم جنین شان، اما ترس از درد و نگرانی از شرایط حین زایمان موجب می شود به سزارین روی آورند و فكر زایمان طبیعی را از سر خارج كنند.
این در حالی است كه متخصصان تاكید می كنند زایمان طبیعی بهترین روش است و فقط در مواردی خاص باید از سزارین كمك گرفت. از نظر پزشكان، زایمان طبیعی با ساختار بدن مادر سازگار و هماهنگ است و عوارض كمتری برای او و نوزاد ایجاد خواهد كرد. شروع زایمان و انقباضات رحمی با درد همراه خواهد بود و این درد، نشانه ای است كه مشخص می كند زایمان در حال آغاز شدن است، اما پس از دریافت این پیام مسلما دیگر لازم نیست چنین درد شدیدی ادامه پیدا كرده و مادر آن را تحمل كند.بر همین اساس، امروزه از روش های مختلفی برای كنترل و كاهش دردهای زایمانی استفاده می شود كه خانم ها می توانند از آنها بهره بگیرند.

مادر می تواند در صورت نداشتن شرایط خاصی مانند پارگی کیسه آب، شرایط نامناسب جنین در داخل رحم و ... با نظر ماما یا متخصص زنان و زایمان، از روش های کاهش درد زایمان استفاده نماید. ضمنا مادر باردار می تواند از بعضی روش ها مانند: توپ زایمان در طی بارداری نیز استفاده نماید.

  • توپ زایمان

یکی از ابزاری که به تسهیل زایمان کمک می کند توپ زایمان است. تمرینات انجام شده با این توپ علاوه بر افزایش گردش خون لگن و کاهش درد باعث تسریع نزول سر جنین می شود.

یکی از روش های پایه ای ورزش روی توپ این است که هنگامی که درد ندارید به آرامی لگن خود را به چپ و راست حرکت دهید (با کمر صاف و گرفتن دست به یک دستگیره یا لبه ی تخت) و در هنگام شروع انقباضات و درد به بالا و پایین رفتن روی توپ بپردازید. بعد از این که درد تان آرام شد مجدداً حرکت دورانی باسن و چپ و راست کردن لگن را روی توپ انجام دهید. مادر بهتر است روی توپ آن قدر بازی و تحرک داشته باشد تا موقعیت راحت تر را پیدا کند و سر جنین راه خودش را بیابد.

  • ایستادن

ایستادن و کمی به جلو خم شدن و تکان دادن لگن به چپ و راست (رقص کمر مانند) فشار را از روی کمرتان بر می‌دارد و باعث جایگیری بهتر جنین در لگن می شود.

  • نشستن

مادر به صورت برعکس روی صندلی نشسته و پا ها را از زانو به جلو بیاورد، تا به کودک خود در بیرون آمدن کمک کند. یا اگر خسته‌اید، بنشینید و به میزی تکیه دهید و در صورت حضور، از همسر خود بخواهید پشتتان را ماساژ دهد.
نشستن روی توالت فرنگی می‌تواند در مرحله بعدی حالتی مناسب باشد. زمانی که شما به این حالت می‌نشینید، ماهیچه‌های شما آرام می‌گیرند و فشار وارده را کم می‌کنند. این حالت به علت باز شدن لگن، خروج سر نوزاد را نیز تسریع می‌بخشد.

  • خم کردن زانو

خم کردن زانو و خم شدن به جلو روی یک توپ مخصوص زایمان حالتی فوق العاده برای زایمان است. این حالت کمردرد شما را آرام می‌کند. حالت نشستن روی زانوها فشار کمتری به زانوها خواهد آورد و بهترین حالت برای فشار دادن جنین به بیرون خواهد بود.

  • حالت اسکات

اگر پاهایتان خسته شد، در صورت حضور، می توانید از همسر خود کمک بگیرید. مادران در این حالت بر بدن خود کنترل دارند و می توانند به خوبی به شکم خود فشار آورند. این حالت به دلیل باز شدن لگن آسان تر خواهد بود.

  • راه بروید

راه رفتن نه تنها از نظر جسمانی به تسهیل زایمانتان کمک می کند، بلکه یک راه آرامش بخش برای به دست آوردن دوباره خونسردی شماست که بازتاب آن را در طول زایمان مشاهده خواهید کرد. اگر از بی حسی اپی دورال استفاده کنید، نمی توانید راه بروید.

  • عوض کردن پوزیشن

بیشتر کارشناسان با این نظر موافقند که دراز کشیدن به پشت لزوماً بهترین حالت برای زایمان نیست. هر وقت از یک حالت بدنی خسته شدید آن را به حالتی که راحت ترید تغییر دهید. سعی کند آرامش خود را حفظ کنید و به بدن خود گوش دهید. مهمترین چیز در مراحل اول زایمان این است که بدن خود را صاف نگه دارید تا به دهانه رحم شما فشار آید و باعث آزاد شدن هورمون پروستاگلاندین و در نتیجه ی آن افزایش شدت انقباضات رحم شود.
برخی از زنان که به خاطر ترس از حرکت کردن هنگام زایمان تنها اصرار به یک نوع پوزیشن خاص دارند باعث زیاد تر شدن دردها می شوند. اگر احساس کردید با یک پوزیشن راحت نیستید باید سریع آن را عوض کنید تا بهترین تکنیک و روش را برای خود پیدا کنید.

مادر > زایمان > زنان و مامایی > تناسب اندام و زیبایی
1396/09/29
کارشناس مامایی خانم احسانی
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی