h 710
i 0
S 0

هفته پنجم بارداری

  •  تغییرات جنین
    •  رشد و تکامل قلب
    •  اندازه مسافر کوچولو
    •  رشد دهان
  •  تغییرات مادر
    •  عدم قاعدگی
    •  حساسیت به برخی از بوها
    •  احساس ضعف و خستگی
    •  حساس شدن سینه‌ها
  •  مراقبت های بارداری (بایدها و نبایدها)
    •  تغییرات پوستی دوران بارداری
    •  عدم مصرف دارو در دوران بارداری
    •  مصرف ویتامین ث
    •  مصرف ویتامین D
    •  اجتناب از مصرف برخی غذاها
    •  هشدار در رابطه با حیوانات خانگی
  •  رژیم غذایی در بارداری
    •  ویتامین C در بارداری
  •  تمرینات ورزشی
  •  توصیه های مذهبی
    •  توصیه های ماه دوم بارداری
  •  سبک زندگی
    •  نوع شغل و تاثیر آن بر باروری

تغییرات جنین

هفته ای که گذشت روزی بزرگ در دوره رشد ماهیچه ها، استخوان ها و قلب جنین بود.
این دوره ها را حیاتی می نامیم زیرا در این مدت دستگاه ها و اندام های جنین با سرعت بیشتری رشد می کنند.

رشد و تکامل قلب

در این هفته چهار حفره ابتدایی قلب جنین تشکیل می شود. کم کم حفره های سینه و شکم نمایان می شوند.
صدای تپش قلب این مسافر کوچولو جز با ابزار مخصوص شنیده نمی شود.
عملکرد این قلب ظریف مشابه نمونه کامل آن است، به این صورت که بافت های درحال رشد، جنین را با اکسیژن و سلول های خونی غنی، تغذیه می کند.
قلب او در هر دقیقه 130 الی 160 بار می تپد.

اندازه مسافر کوچولو

مسافر کوچولو اکنون مانند برآمدگی کوچکی در دیواره رحم است.

رشد دهان

در این زمان یک سوراخ کوچک در قسمت سر جنین شکل می گیرد که از آن دهان به وجود می آید.

تغییرات مادر

در صورتی که نشانه‌ها و بیماری‌های ناشی از حاملگی تاکنون بروز نکرده باشند، در این هفته بالاخره خود را نشان خواهند داد. اگر در هفته گذشته نشانی از علائم بارداری در شما نبوده این هفته حتماً منتظرش باشید.

عدم قاعدگی

آخر این هفته برای نخستین بار قاعدگی را نخواهید دید.

حساسیت به برخی از بوها

در این زمان ممکن است احساس ناخوشایندی نسبت به بوی مواد غذایی داشته باشید.
برخی از زنان حس بویایی‌شان تغییر می کند و روی بوها بسیار حساس می شوند. بوهایی همچون عطر، مواد غذایی، دود ماشین، بوی بدن و...

احساس ضعف و خستگی

ممکن است احساس ضعف و خستگی شدید داشته باشید به حدی که خود را قادر به انجام کاری نمی بینید و نیاز داشته باشید بیشتر استراحت نمایید.

حساس شدن سینه‌ها

ممکن است سینه‌های شما حساس شده باشند چرا که میزان هورمون‌های موجود در بدن شما بسیار افزایش پیدا کرده است.

مراقبت های بارداری (بایدها و نبایدها)

تغییرات پوستی دوران بارداری

در دوران بارداری، بدلیل عدم ثبات هورمون‌های بدن ممکن است یک ماه دچار آکنه و جوش صورت و ماه بعد دچار خشکی بیش از حد پوست شوید. از آنجایی که جوش‌های دوران بارداری به دلیل بسته شدن منافذ پوست به وسیله چربی ایجاد می شود برای پاک کردن پوست از محلول‌های تمیز کننده روزانه و غیرخشک کننده پوست استفاده کنید.

عدم مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف داروها را کنار بگذارید. هر دارویی می‌تواند بر روی مسافر کوچولو تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی‌دانستید باردار هستید و دارو مصرف کرده‌اید حتماً این مسئله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. سرخود و بر اساس توصیه‌های بزرگترها داروهای گیاهی مصرف نکنید.
در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید حتماً با پزشک در رابطه با ادامه مصرف آن مشورت نمایید چرا که برخی از داروها برای رشد کودک مضر است.
مخصوصاً آسپرین و ایبوپروفن را حتی الامکان مصرف ننمایید.

مصرف ویتامین ث

خوردن میزان قابل توجه ویتامین ث می تواند بسیار مفید باشد چرا که اندام‌های جنین در این زمان به سرعت در حال رشد است و این ویتامین کمک شایانی به جنین و رشد وی خواهد کرد.
منابع ویتامین ث عبارتند از: پرتقال، توت فرنگی، کیوی و...

مصرف ویتامین D

ویتامین D نیز برای رشد جنین شما بسیار مورد نیاز است زیرا در این هفته استخوان سازی صورت می گیرد.
پیاده روی روزانه 15 دقیقه در زیر نور خورشید منبع مناسبی برای کسب این ویتامین می باشد.

اجتناب از مصرف برخی غذاها

از خوردن برخی غذاها در این هفته اجتناب ورزید چرا که حاوی توکسوپلاسموز (سم) بوده وسبب نقائص حین تولد و یا سقط جنین در برخی زنان می شود:
پنیر پاستوریزه نشده مانند پنیر فتا، پنیر بز و ...
شیرغیر پاستوریزه
تخم مرغ خام
گوشت‌های فرآوری شده مانند هات داگ
ماهی‌های جیوه‌ای مانند کوسه ماهی، اره ماهی و ...

هشدار در رابطه با حیوانات خانگی

اگر حیوان خانگی در منزل نگه داری می کنید، در مورد جمع آوری فضولات آن تجدید نظر کنید.
هشدار: انتقال بیماری توکسوپلاسما توسط گربه می تواند باعث نقص‌های مادرزادی گردد.

رژیم غذایی در بارداری

ویتامین C در بارداری

یکی دیگر از ویتامین‌های مورد نیاز در دوران بارداری ویتامین C می باشد.
ویتامین C
ویتامین C نقش مهمی در تشکیل بافت‌ها دارد و باعث افزایش جذب آهن می شود.
در دوران بارداری نیاز شما به ویتامین C، فقط کمی بیشتر از دوران قبل از بارداری است و با نوشیدن یک لیوان آب پرتقال، خوردن نصف فلفل دلمه‌ای قرمز یا یک عدد کیوی تأمین می‌شود.
به طور کلی رژیم غذایی معقول، این مقدار ویتامین مورد نیاز را تأمین می کند.
میزان این ویتامین در خون مادر در جریان بارداری کاهش می یابد درحالی که میزان آن در بندناف بیشتر می شود.
بعضی از مطالعات هم نشان داده که کمبود ویتامین C در دوران بارداری، پارگی زود هنگام پرده‌ها و خطر پره اکلامپسی را بالا می‌برد که البته اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید و هر روز میوه و سبزی تازه بخورید با  کمبود ویتامین C  مواجه نمی‌شوید.

منابع ویتامین C: مرکبات، پرتقال، کیوی، فلفل دلمه‌ای، فلفل شیرین، انبه، گوجه‌فرنگی و...
توجه: به یاد داشته باشید پختن سبزی‌ها به مدت طولانی، قرار گرفتن میوه‌ها و سبزی‌های خرده شده در معرض هوا و نور منجر به از بین رفتن ویتامین C موجود در آن‌ها می شود.

تمرینات ورزشی

ورزش‌های سبک از شیوه‌های غلبه بر مشکلات جسمی و روحی بارداری ست.
بنابراین ما هر هفته در این بخش، با ارائه یک تمرین ورزشی مناسبِ دوران بارداری، شیوه‌های کسب آمادگی لازم برای دوران بارداری، زایمان و حتی بعد از زایمان را به شما آموزش می دهیم.
در دوران بارداری، اهمیت هوای تنفسی مضاعف می شود؛ زیرا اکسیژن جذب شده توسط خون از راه شش‌ها، وارد جفت شده و از جفت به سلول‌های جنین منتقل می شود. بنابراین اگر در هوای تنفسی مادر اختلالی به وجود آید، اولین اثر آن بر جنین ظاهر می شود. پس عمل دم و بازدم در این دوران از حساسیت خاصی برخوردار است.
مادری که جنینی در رحم دارد باید بیاموزد چه گونه تنفس کند تا اکسیژن بیشتری به سلول‌های جنین برسد و علاوه براین، تنفس بهتر به عمل گوارش و آرامش اعصاب کمک کرده و خوابی راحت و عضلانی فارغ از خستگی به مادر هدیه می کند.
تمرینی که در این هفته به شما ارائه می کنیم یک تمرین تنفسی ست که باعث افزایش اکسیژن رسانی به جنین و آرامش اعصاب و روان مادر باردار می شود:
روی زمین دراز کشیده و بالشی زیر سر بگذارید.
آن گاه زانوها را بالا آورده و کف پاها را برزمین بگذارید.
به آرامی از راه بینی نفس بکشید؛ با ورود هوا به درون شش‌ها، احساس می کنید که قفسه سینه، فراخ و فراخ‌تر می شود و در اثر فشار به دیافراگم، حجم شکم نیز بیشتر می شود.
برای بازدم، دهان را نیمه باز گذاشته و از شکاف دهان، هوای ریه را خارج کنید.
سعی کنید مدت بیشتری هوا را در درون ریه‌ها نگه دارید.
این حرکت را ده بار انجام دهید.

توصیه های مذهبی

توصیه های ماه دوم بارداری

از آنجایی که هفته پنجم، آغاز ماه دوم بارداری ست؛ در این هفته به بیان توصیه‌هایی که مخصوص ماه دوم بارداری ست می پردازیم:
ماه دوم: روزهای پنجشنبه وجمعه سوره ملک را تلاوت کند.
روزپنج شنبه 140 مرتبه و روزجمعه صد مرتبه صلوات با (وعجل فرجهم) بگوید.
دست را روی شکم بگذارد وصلوات کبیر بخواند (اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم واهلک عدوهم والعن اعدائهم من الجن والانس من الاولین والآخرین).
هر هفته گوشت با قدری شیر و سیب شیرین تناول کند. هر روز بر دو عدد عناب سوره توحید بخواند و آن را ناشتا بخورد.


 

سبک زندگی

نوع شغل و تاثیر آن بر باروری

نوع شغل هر فرد تأثیر بسزایی در سلامت فرد هم از لحاظ جسمی و هم روحی دارد.
همچنین شغل افراد بر باروری آنان نیز تأثیر می گذارد به عنوان مثال:
رانندگی طولانی مدت با وسایل نقلیه سنگین، کیفیت اسپرم را تحت تأثیر قرار می دهد.
اگر شغل مرد به گونه‌ای است که باید به مدت طولانی در جایی بنشیند، در محل کار و نشستن او باید جریان هوا برقرار باشد.
کار و نشستن طولانی مدت، به گونه‌ای که باعث گرم شدن بیضه‌ها شود آسیب بافتی در بیضه‌ها ایجاد می کند و از آنجایی که اسپرم‌ها در بیضه تولید و ساخته می شوند بنابراین باعث آسیب به اسپرم شده و احتمال باروری کاهش می یابد.
از طرفی شغل‌های پراسترس به هیچ عنوان مناسب خانم‌ها نمی باشند.
خانم‌ها جسم فوق العاده حساسی دارند و از آنجایی که محل اصلی رشد جنین در وجود مادر می باشد بنابراین خانم‌ها باید توجه زیادی به سلامت خود داشته باشند.
امروزه بیشتر خانم‌ها شاغل هستند که این مسئله مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما باید در انتخاب شغل، با توجه به روحیه لطیف خانم‌ها دقت شود.
همانطور که می دانید باروری تحت تأثیر هورمون‌هاست اما توجه داشته باشید که تنش و فشار روحی به شدت این مکانیسم هورمونی را تحت تأثیر قرار می دهد.
بنابراین خانمی که خود را برای مادر شدن آماده می کند باید از شغل‌های پرتنش و استرس زا پرهیز کند.
از آنجایی که خانم‌ها در دوران بارداری مادر شدن را تجربه می نمایند و در این دوران به آرامش و استراحت بیشتری نیاز دارند باید به سلامت خود و جنین خود توجه نموده و از انتخاب هر شغلی خودداری کنند.

مادر > سه ماه اول > هفته پنجم
1396/02/07
کارشناس مامایی خانم ناصری
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی