h 1588
i 0
S 0

هفته بیست و ششم بارداری

  •  تغییرات جنین
    •  چشمک مسافر کوچولو
    •  تکامل ریه و قلب
    •  تشخیص جنسیت
    •  مسافر کوچولوی منظم
  •  تغییرات مادر
    •  افت فشار خون لحظه ای
    •  پیشگیری از پراکلامپسی
    •  کمر درد بارداری
    •  بی اختیاری ادرار
    •  کشیدگی های رحم
  •  مراقبت های بارداری(باید ها و نبایدها)
    •  مراقب تغذیه خود باشید
  •  رژیم غذایی در بارداری
    •  ماهی در بارداری
  •  تمرین ورزشی
  •  توصیه های مذهبی
    •  مرور عقاید
  •  سبک زندگی
    •  مصرف لوازم آرایشی در بارداری

تغییرات جنین

چشمک مسافر کوچولو

در این مرحله از بارداری مسافر کوچولو ی شما حسابی رشد کرده است .کم  کم پلک هایش را باز می کند  و چشمک میزند ولی هنوز رنگ چشم واقعی خود را نشان نمی دهد. حتی تا چند روز اول تولد چشم هایش آبی رنگ یا خاکستری است . همچنان چربی زیر پوست در حال تجمع است و روز به روز تپل تر می شود.

تکامل ریه و قلب

علاوه بر این که سوراخ های بینی کودک شروع به باز شدن می کنند، کودک اقدام به بعضی حرکت های تنفسی عضلانی می کند و همزمان بدنش آماده می شود تا ریه ها بتوانند هنگام تولد هوا را به درون بکشند. عروق قلبی و ریوی جنین تقریبا تکمیل شده واماده گردش خون قلبی ریوی است. ولی هنوز گردش خون شروع به کار اصلی خود نکرده است. هرچند قلب خون را به همه جا پمپاژ می کند ولی منبع اصلی تامین ریز مغذی ها بند ناف است.

تشخیص جنسیت

جنسیت مسافر کوچولو در همان ابتدای تشکیل تخم تعیین می شود و غدد جنسی در همان ابتدای دوران جنینی تشکیل می شوند در اوایل دوران بارداری این غدد هم در جنس مونث (تخمدان) و هم در جنس مذکر(بیضه) درون حفره شکمی است ولی در این هفته  اگر مسافر کوچولوی شما پسر باشد این غدد به خارج از حفره شکمی یعنی کیسه بیضه میروند اگر این اتفاق رخ ندهد بیماری به نام کریپتور کیدیسم یا نهان خایگی ایجاد می شود.

مسافر کوچولوی منظم

مسافر کوچولو حالا زمان بندی مرتبی برای خواب و بیداری خود دارد. در ساعاتی از روز متوجه می شوید که فوق العاده جنب و جوش دارد و درعوض ساعاتی کاملا بی تحرک و ساکت است.

تغییرات مادر

افت فشار خون لحظه ای

در این هفته کم کم فشار خون شما به حالت اولیه باز می گردد. حجم خون شما تا حدود 20 درصد افزایش یافته و بیشتر از این هم خواهد شد. برخی از زنان هنگامی که می خواهند بایستند یا از حالت خوابیده می خواهند بنشینند. سرگیجه می گیرند و ضعف می کنند این امر طبیعی است و افت فشار خون لحظه ای است برای جلوگیری از آن بهتر است ابتدا چند دقیقه لبه تخت بنشینید سپس بایستید.
شاید کمی فراموش کار شده باشید یا تمرکز کافی نداشته باشید این ها همه از عوارض شایع بارداری است و هیچ جای نگرانی ندارد.

پیشگیری از پراکلامپسی

از آنجا كه عارضه پره‌اكلامپسي اغلب در سه ماهه آخر دوران حاملگي رخ مي دهد، بهتر است در مورد نشانه هاي اين بيماري خطرناك اطلاعات بيشتري داشته باشيد. بهتر است بدانيد كه اين بيماري در 3 تا 7 درصد خانم هاي حامله بروز مي كند. نشانه هايي كه ممكن است بيانگر اين عارضه باشند عبارتند از: ورم ناگهاني دستها و صورت، افزايش وزن ناگهاني (به دليل عدم دفع آب)، تاري ديد، مشاهده لكه ها يا نقاط نوراني در مقابل چشم، سردردهاي ناگهاني شديد يا مقاوم به درمان و احساس درد در ناحيه بالاي شكم. البته پزشك يا ماماي شما با كنترل فشار خون و آزمايش ميزان پروتئين ادرار، در هر يك از ويزيت هاي مراقبتهاي دوران بارداري كه لازم باشد شما را از نظر ابتلا به اين عارضه مورد بررسي قرار مي دهد؛ با اين حال در صورت مشاهده هر يك از علائم فوق بلافاصله با وي تماس بگيريد. تشخيص سريع اين بيماري براي حفظ سلامت شما و كودك تان ضروري است. هنوز پزشکان نمی دانند که علت این عارضه چیست ولی واضح است که خوردن غذای سالم بهترین کاری است که می توان انجام داد.

کمر درد بارداری

اگر از اين به بعد دچار كمر درد مختصري شويد، ممكن است بواسطه هورمون هاي دوران حاملگي باشد كه مفصل ها و رباط هاي شما را سست كرده اند؛ همچنين تغيير مركز ثقل بدن شما نيز در اين عارضه موثر است. راه رفتن، ايستادن يا نشستن به مدت طولاني، و همچنين خم شدن يا چيزي را بلند كردن، فشار زيادي به كمر و پشت  و زانوی شما وارد مي كند. يك دوش آب گرم يا كمپرس سرد مي تواند درد را مرتفع كند. در هنگام خواب از بالش كمكي دوران حاملگي استفاده كنيد و آن را بين پاهاي خود قرار دهيد تا از شكم و پشت شما محافظت كند. سعي كنيد بدن شما در حالت مناسب قرار داشته باشد تا فشار بر پشت شما كمتر شود و هنگام خم شدن يا بلند كردن اشياء بسيار مراقب باشيد. در صورتي كه احساس درد شديد يا كرختي (بي حسي) در هر يك از اعضاي بدن خود داشتيد سريعا با پزشك خود تماس بگيريد.

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری در ادرار مخصوصا هنگام سرفه، خنده یا عطسه در دوران بارداری شایع بوده و البته موقت می باشد.پس به هیچ عنوان نگران نباشید

کشیدگی های رحم

در این مرحله از بارداری شما انقباضات براکستون هیکس بیشتری را تجربه خواهید کرد که همانند کرامپ ( گرفتگی ) های زمان قاعدگی می باشد، پس ممکن است مراتب نیاز شما به سرویس بهداشتی بیشتر شود و لازم شود که دراز بکشید. بسیاری از زنان باردار در این هفته، وقتی که کودک لگد می زند و داخل رحم را می کشد، دردی را در زیر دنده ها حس می کنند.  برای آن که این دردها کاهش یابد، سعی کنید تا وضعیت خود را عوض کنید. ممکن است به علت افزایش وزن، کمردردهای بیشتری را تجربه کنید.

مراقبت های بارداری(باید ها و نبایدها)

مراقب تغذیه خود باشید

نوشیدن آب کافی در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. اشباع شدن از آب مانع از ایجاد یبوست، سردرد و سرگیجه می شود. اگر به اندازه کافی آب بنوشید وقتی برای زایمان می روید آرامش بیشتری خواهید داشت به خاطر داشته باشید که جنین شما برای بدنش و زنده ماندن در کیسه نیاز به آب دارد. هشت لیوان آب در روز شما را اشباع از آب نگه می دارد. اگر ورزش می کنید یا در آب و هوای گرم قرار دارید یا سنگین نفس می کشید، آب بیشتری بنوشید. اگر آب کافی بنوشید رنگ ادرارتان روشن خواهد شد وگرنه رنگش زرد پررنگ خواهد بود.
سعی کنید که در هر وعده کم بخورید و از خوردن ادویه جات خودداری کنید و بعد از غذا خم نشوید. فکر کنید که چه غذاهایی موجب ترش کردن شما می شوند و از خوردن آن ها خودداری کنید

رژیم غذایی در بارداری

ماهی در بارداری

احتمالاً می دانید جیوه که در بسیاری از ماهی‌ها وجود دارد برای جنین خطرناک است. جیوه یک سم عصبی است که رشد مغز جنین را مختل می‌کند. زمانی که جیوه وارد آب دریا می‌شود، زنجیره غذایی خود را از گیاهان، به ماهی‌های کوچک و بعد به ماهی‌های بزرگ طی می‌کند و آنها را آلوده می‌سازد. ماهی‌هایی که بیشترین مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذاهای ممنوعه شما قرار گیرند، ماهی‌هایی مثل: کوسه، شمشیر‌ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه‌ماهی، خال‌مخالی. اما همه انواع ماهی‌های تن بد نیستند. اگر عاشق ساندویچ ماهی‌تن هستید، بهتر است از ماهی‌تن‌های کنسروی استفاده کنید که مقدار جیوه آن بسیار کم است و آن را به حداکثر یک یا دو بار در هفته محدود کنید. اشتباهی که بسیاری زنان باردار مرتکب می‌شوند این است که به کلی از خوردن ماهی خودداری می‌کنند. بعنوان مثال ماهی سالمون یا ماهی آزاد حاوی جیوه نیست و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا3 به حساب می‌آید که در طول بارداری نیاز دارید. اما صرف نظر از نوع ماهی که می‌خورید، بهترین راهکار این است که از خوردن هر چیز خام و نپخته خودداری کنید.

تمرین ورزشی

کنار دیوار ایستاده، یک دست را در تماس با دیوار قرار دهید و دست دیگر را به کمر گذاشته و پای چپ را بلند نمایید و حرکت نیم دایره را تکرار کنید.
این حرکت را بانوان کم تجربه پنج بار و بانوان مجرب ده بار انجام دهند.
این تمرین برای رفع کوفتگی عضلات پاست. همچنین فشارهایی را که بر کشاله ی ران وارد می شود، دفع کرده و کشاله ی ران را در برابر فشارها مقاوم می سازد.
تصویر

توصیه های مذهبی

مرور عقاید

با کودک خود گفتگو کنید؛ سعی کنید در طول بارداری همه روزه وقتی را به گفتگو با کودکی که در رحم دارید اختصاص دهید و به تدریج، اصول عقاید خود را برای او مرور کنید. آنچه که از توحید و خداشناسی می دانید و می فهمید به زبان ساده برایش توضیح دهید؛ قرآن را به او بشناسانید و در مناسبت های مختلف، ائمه اطهار و اولاد ایشان(علیهم السلام) را به او معرفی کنید؛ مفاهیمی چون مسلمانی، شیعگی، ولایت، تولی، تبری، نماز، روزه، عبودیت، معاد و … را به زبان ساده با هم مرور کنید و وظایفی که در آینده به عنوان یک بنده خدا در دنیا به عهده اوست را برایش بیان کنید. سعی کنید در طول این ۹ ماه، نکته ای از عقاید شما باقی نماند که به او نیاموخته باشید.

سبک زندگی

مصرف لوازم آرایشی در بارداری

دوران بارداري براي هر خانمي جزء حساس‌ترين دوران‌هاست، دوراني که مادر براي حفظ سلامت خود و جنينش بايد تا حد ممکن احتياط‌هاي لازم را به خرج دهد و از هرچيز مشکوکي دوري کند. آرايش و استفاده از محصولات پوست و مو و ايمني آنها يکي از دغدغه‌هاي خانم‌ها در اين دوران است، اينکه از چه محصولاتي مي‌توانند استفاده کنند و چه محصولاتي را نبايد به کار ببرند
اول از همه بايد يادتان باشد براي انتخاب و استفاده از مواد آرايشي، بهداشتي در دوران بارداري حتما سراغ پزشک متخصص خود برويد و با مشورت او از لوازم آرايشي استفاده کنيد.از طرف ديگر تمام تحقيقات علمي و پزشکان متخصص هم‌عقيده‌اند که استفاده زياد از مواد آرايشي و بهداشتي- به‌خصوص در سه ماهه اول بارداري- اصلا به صلاح نيست، البته هنوز قطعيتي درباره ميزان استفاده از اين مواد وجود ندارد اما در اين دوران احتياط بيشتر شرط عقل است.

مادر > سه ماه دوم > هفته بیست و ششم
1396/02/12
کارشناس مامایی خانم حسینی
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی