h 454
i 0
S 0

هفته بیست و هفتم بارداری

  •  تغییرات جنین
    •  حرکات مسافر کوچولو
    •  نی‌نی کوچولوی نارس
    •  تکامل مغزی
  •  تغییرات مادر
    •  تغییرات وزن مادر
    •  خارش پوست شکم
    •  مشکلات خواب
    •  تکرر ادرار
    •  بزرگ شدن جنین و تنگی نفس
  •  مراقبت‌های بارداری (بایدها و نبایدها)
    •  رژیم در بارداری
    •  تغییرات سینه در بارداری
    •  مصرف پروتئین
    •  بهداشت فردی
  •  رژیم غذایی در بارداری
    •  تهوع و استفراغ بارداری
  •  تمرین ورزشی
  •  توصیه‌های مذهبی
    •  وضــــو
  •  سبک زندگی
    •  مصرف کرم‌ها و ضد آفتاب‌ها

تغییرات جنین

حرکات مسافر کوچولو

مسافر کوچولو کم کم تمام رحم را پر می‌کند. او توانایی باز و بسته کردن چشم‌هایش را به خوبی یاد گرفته است. مسافر کوچولو هر بار که چشمانش را باز می‌کند جز تاریکی چیز دیگری نمی‌بیند. ساعاتی را می‌خوابد و ساعاتی را نیز با لگدها و مشت‌های قدرتمندش اعلام وجود می‌کند. هر قدر مسافر کوچولو بزرگ‌تر می‌شود مشت و لگدهایش نیز قدرتمندتر می‌شود. با شمردن این مشت و لگدها می‌توانید حرکات مسافر کوچولو را کنترل کنید. معمولاً در این ماه وقتی شروع به حرکت کرد هر دو ساعت باید دست کم ده ضربه را حس کنید. فراموش نکنید بهترین زمان شمردن بین ساعات 7 تا 10 شب است چرا که در این ساعات مسافر کوچولو بسیار مشتاق فعالیت است. مسافر کوچولوی شما سکسکه هم می‌کند. می‌توانید آن را از حرکات ریتمیک و منظم جنین متوجه شوید در حالی که هنگام لگد زدن یک‌باره ضربه محکمی را حواله مادر می‌کند.

نی‌نی کوچولوی نارس

تقریباً بعد از این هفته اگر جنین نارس به دنیا بیاید توانایی زنده ماندن دارد ولی باید در دستگاه نگهداری شود. اما همچنان رشد سریع ریه‌های جنین ادامه دارد.
همراه با رشد جنین کیسه آمنیوتیک نیز بزرگ‌تر می‌شود. این کیسه همچنان حبابی بسته است که بند ناف از آن بیرون آمده است.
در این ماه پیازهای مو نیز شروع به شکل گیری می‌کنند. در هنگام تولد پوست نوزاد در بر دارنده بیش از 500000 پیاز مو است.
 

تکامل مغزی

 رشد مغز همچنان سریع است. فعالیت در بخش‌هایی از مغز که اطلاعات بینایی و شنوایی را پردازش می‌کند، آغاز می‌شود. محققین پی بردند که شنیدن موسیقی آرامش بخش مادر باردار را آرام می‌کند. همچنین شنیدن آوای روحانی قرآن می‌تواند حرکات و ضربان قلب جنین را آرام‌تر کند. اگر مادر به موسیقی خاصی همیشه گوش کند جنین به شنیدن آن عادت می‌کند وهربار با شنیدن آن آرام‌تر می‌شود. این نشان می‌دهد جنین آن را به خاطر سپرده و حافظه‌اش فعال شده و می‌تواند آن را به یاد بیاورد.

تغییرات مادر

تغییرات وزن مادر

به‌طور معمول با پیشرفت بارداری وزن شما نیز افزایش می‌یابد اما این افزایش وزن در مادران مختلف متفاوت است ما در اینجا مادران باردار را به سه دسته تقسیم می‌کنیم
1- مادران با وزن معمولی که حدود 10 تا 13 کیلو افزایش وزن دارند.
2-مادران خیلی چاق که حدود 6 تا 7 کیلو افزایش وزن دارند.
3-مادران خیلی لاغر که حتی 13 تا 18 کیلو نیز ممکن است افزایش وزن داشته باشند.
این افزایش وزن ناشی از جنین و جفت، مایع امنیوتیک، افزایش حجم خون، پری سینه‌ها و کمی چربی که در این مدت تولید می‌شود است. البته در نظر داشته باشید غیر از وزن مادر موارد دیگری چون وزن خود جنین و چند قلویی بودن نیز مؤثر است.

خارش پوست شکم

هرچه شکمتان بزرگ‌تر می‌شود پوست شکم نیز بیشتر کشیده می‌شود. در ماه‌های آخر بارداری ممکن است بیش از پیش از خارش شکم برنجید. بهتر است به‌طور مداوم از لوسیون ها و کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

مشکلات خواب

یکی از شکایت‌های اصلی مادران باردار مشکل خواب است. بیشتر آن‌ها باوجود اینکه در نهایت خستگی به رخت خواب می‌روند ولی باز هم نمی‌توانند بخوابند. بهتر است در این حالت حتماً خواب نیم روزی خود را هرچند خسته باشید؛ ترک کنید. نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب و یا دم کرده‌های آرامش بخش (به شرطی که ضرری نداشته باشد) و یا دوش آب گرم می‌تواند کمک کننده باشد همچنین می‌توانید از همسر خود بخواهید سر و شانه‌هایتان را قبل از خواب ماساژ ملایمی دهد در ضمن فراموش نکنید محیط خواب آرام و پر آرامش نیز در القای خواب درست مؤثر است.

تکرر ادرار

با بزرگ شدن رحم فشار بیشتری به مثانه وارد می‌شود به همین دلیل حجم مثانه کمتر شده و ادرار کمتری در خود جای می‌دهد به همین دلیل رفته‌رفته تکرر ادرارتان بیشتر می‌شود. نگران نباشید این علائم همه موقتی هستند و پس از زایمان رفع می‌شوند فقط در نظر داشته باشید هر بار پس از دفع ادرار خود را خشک کنید تا از عفونت‌های مشکل زا جلوگیری کرده باشید.
داشتن احساس سرگیجه و ضعف به علت انقباض بر روی عروق خونی است. این فشار مانع رسیدن اکسیژن کافی به مغز می‌شود. در این صورت حتماً بنشینید و نفس‌های عمیق بکشید. البته همیشه در مورد علائمتان با پزشک خود مشورت نمایید.

بزرگ شدن جنین و تنگی نفس

با بزرگ شدن جنین متوجه می‌شوید تنگی نفستان بیشتر می‌شود چرا که فشار بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود و ریه‌ها در دم و بازدم کامل دچار مشکل می‌شوند. برای کنترل تنگی نفس سعی کنید آرام بلند شوید و بنشینید، اضطراب و ترس را به حداقل برسانید و فعالیت‌های خود را کمتر کنید.

مراقبت‌های بارداری (بایدها و نبایدها)

رژیم در بارداری

شاید این روزها از دیدن خودتان در آینه فرار کنید ولی به یاد داشته باشید شیرین‌ترین لحظات عمرتان را دارید سپری می‌کنید. هرچقدر هم چاق به نظر برسید نباید شروع به رژیم گرفتن کنید. با پیشرفت بارداری باید میزان کالری مصرفی خود را بالا ببرید. هر چیزی که دوست دارید بخورید ولی در وعده و اندازه درست؛ از طرفی از پرخوری و مصرف شیرینی جات خودداری کنید چرا که احتمال ایجاد دیابت بارداری وجود دارد.

تغییرات سینه در بارداری

بعضی بر این باورند که در دوران بارداری نباید از سوتین استفاده کرد. این یک اعتقاد کاملاً غلط است. در دوران بارداری به علت افزایش حجم سینه‌ها باید سایز لباس زیر را تغییر داد. حتماً باید از سوتینی استفاده کنید که سینه‌ها را به سمت بالا و داخل نگه دارد تا از افتادگی سینه و فشار اضافی بر کمر جلوگیری کند. سینه‌ها تا قبل از شش ماهگی به‌سرعت رشد می‌کنند ولی در پایان شش ماهگی تا آخر دوره بارداری تقریباً ثابت می‌مانند. از لباس زیرهای نخی استفاده کنید که دچار التهاب پوستی نشوید. به هیچ عنوان از سوتین‌هایی که سینه را محکم و صاف می‌بندند استفاده نکنید چرا که فقط خودتان را اذیت می‌کنید. از ماه چهارم به بعد ترشحات غلیظی از سینه خارج می‌شود می‌توانید با قرار دادن یک گاز تمیز داخل لباس خود از کثیف شدن لباستان جلوگیری کنید.

مصرف پروتئین

نیاز به پروتئین در خانم‌های باردار بسیار حیاتی است و رفته‌رفته افزایش می‌یابد. منابعی مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت گاو، آجیل و فندق، پسته، لبنیات یا حبوبات همه از منابع پروتئینی به شمار می‌رود. هرچند منابع گیاهی قابل استفاده تر هستند ولی بسیاری از کارشناسان تأکید دارند تا از منابع حیوانی نیز استفاده شود.

بهداشت فردی

ممکن است در ناحیه مهبل خارش داشته باشید. این خارش می‌تواند ناشی از عفونت باشد باید حتماً بهداشت شخصی را رعایت کنید و دقت زیادی در این مسئله داشته باشید. درصورتی‌که خارش شدید داشتید و یا با علائم دیگری مانند سوزش همراه شد حتماً به پزشک خود گزارش دهید.

رژیم غذایی در بارداری

تهوع و استفراغ بارداری

تهوع و استفراغ از شکایت‌های شایع زنان در نیمه اول بارداری می‌باشند.
اما میزان آن در افراد مختلف متفاوت است. و از آنجایی که در هنگام صبح شدیدتر است به آن بیماری صبح گاهی می‌گویند.
خوشبختانه می‌توان با توصیه‌های زیر ناراحتی و احساس ناخوشایند زنان مبتلا را به حداقل رساند:
1-صبح‌ها قبل از برخاستن از رختخواب یک تکه نان، بیسکویت، کلوچه یا چوب شور خورده شود.
2- در طول روز به‌جای 3 وعده غذا 5-4 وعده غذا اما با حجم کم خورده شود.
3- از مصرف غذاهای چرب، پر ادویه، سرخ کرده و یا هر غذایی که معده را تحریک می‌کند پرهیز شود.
4- از مایعات بین وعده‌های غذایی استفاده شود نه همراه با غذا
5- از گرسنه ماندن طولانی مدت پرهیز شود.
6- غذا به‌آرامی خورده شود و بعد از غذا مدتی استراحت صورت گیرد.
7- از بوهای آزار دهنده و تند اجتناب شود.
8- قبل از خواب یک لیوان شیر یا یک ساندویچ کوچک مصرف شود.
9- به‌طور هم‌زمان از غذاهای خشک و آبکی استفاده شود. (حداقل 3 ساعت بین آن‌ها فاصله باشد)
10- در طی دوره زمانی تهوع، از غذاهای شور یا ترش مزه استفاده شود.
11- بهتر است از رژیم غذایی حاوی نشاسته مانند پاستا، برنج، نان و همچنین پروتئین‌های کم چرب
(مانند گوشت کم چرب، ماهی کبابی یا کنسرو ماهی، گوشت کم چرب کبابی یا پخته شده) استفاده شود.
12- بهتر است از مایعات و غذاهای سرد که بهتر از غذاهای گرم تحمل می‌شوند استفاده شوند.
13- در هنگام آشپزی پنجره‌های آشپزخانه باز گذاشته شود تا بوی شدید تند غذا آزاردهنده نباشد.
14- خوردن چای زنجبیل نیز برای کاهش تهوع بسیار مفید است.

تمرین ورزشی

ابتدا روی دو زانو بنشینید و دو زانو را کمی از یکدیگر باز کنید، اکنون دو دست را در حالی که کمی باز کرده‌اید، بالای سر قرار دهید و نفس عمیق بکشید. در این حالت پنج ثانیه نفس را در سینه حبس کنید.
تصویر
حال سر را پایین آورده، پشت را خم کنید و دست‌ها را بر زمین گذاشته و شش‌های خود را از هوا خالی کنید.
این حرکت را خانم‌هایی که تجربه ورزشی ندارند، پنج بار و خانم‌هایی که تجربه دارند، ده بار انجام دهند.
این تمرین برای تقویت عضلات باسن و کمر و تختهٔ پشت و مفاصل است.
این تمرین علاوه بر نرمی عضلات پشت و مفاصل، باعث آرامش اعصاب نیز می‌شود.
تصویر

 

توصیه‌های مذهبی

وضــــو

داشتن وضو همیشه امری است پسندیده تا آن حد که در آموزه‌های دینی ما، «دائم الوضو بودن» یک ارزش غیرقابل انکار به‌حساب می‌آید؛ برای مثال، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی (ص) می‌فرمایند:  اگر می‌توانی که در تمام شبانه روز با وضو باشی این کار را بکن که اگر در حال طهارت بمیری، شهید از دنیا رفته‌ای. وسایل‌الشیعه؛ ج 1؛ ص 383
از طرفی وضو گرفتن نورانیت وجود انسان را می‌افزاید؛ در روایتی آمده است که: وضو گرفتن بر روی وضوی قبلی نوری است بر روی نور؛ و هرکس بدون اینکه احتیاج به وضوی جدید پیدا کند وضوی خود را تجدید نماید خدای عزوجل نیز بدون طلب استغفار و بخشایش توبه او را تجدید می‌نماید. من‌لایحضره‌الفقیه، ج 1، ص 41

و این موضوع برای زن باردار به طریق اولی قابل اثبات است؛ چرا که انجام این مستحب، نورانیت وجود او و فرزندش را تواَما به دنبال خواهد داشت. بنابراین بهتر آن است که زنان باردار همیشه با وضو باشند.
علاوه بر این، در روایات تصریح شده است که زن و مرد به هنگام رابطه زناشویی در دوران بارداری حتماً با وضو باشند؛ امری که در دوران غیر بارداری نیز مستحب است؛ امّا در این دوران مورد تأکید قرار گرفته است:
پیامبر گرامی اسلام (ص) خطاب به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند:  یا علی! هنگامی که همسرت باردار است تنها با وضو آمیزش کن چراکه {اگر این کار را نکنید و} فرزندی به شما داده شود؛ کوردل و بخیل خواهد بود. من‌لایحضره‌الفقیه؛ ج 3؛ ص 553
وضو گرفتن قبل از خواب نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد؛ چرا که نورانیت آن در طول زمان استراحت برقرار خواهد بود. این امر نزد حق تعالی آن قدر پسندیده است که در روایات شریف توصیه شده است که اگر به هنگام خوابیدن یادتان آمد که وضو ندارید می‌توانید بر همان رو انداز خود دست زده تیمم کنید تا از ثواب وضو داری بهره‌مند شوید:
امام صادق (ع) می‌فرمایند:  هر که وضو بگیرد و به بستر رود و بخوابد، آن شب، بستر او به‌منزله مسجد اوست و اگر یادش آمد که وضو ندارد به همان رو انداز خود -هر چه می‌خواهد باشد- تیمم کند که اگر چنین کرد پیوسته در نماز و ذکر خداوند خواهد بود. بحارالانوار؛ ج 73؛ ص 182
 

سبک زندگی

مصرف کرم‌ها و ضد آفتاب‌ها

در دوران بارداری بهتر است حتی برای انتخاب ضد آفتاب خود نیز دقت بیشتری به خرج دهید و تا جایی که ممکن است سراغ ضد آفتاب‌های شیمیایی نروید تا مواد شیمیایی کمتری جذب پوستتان شود و درنتیجه خطر کمتری هم متوجه جنینتان شود. بهترین انتخاب؛ ضد آفتاب‌های فیزیکی است که کمتر جذب پوست می‌شوند و با پالایه‌های فیزیکی درون خود، از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.
مواد موجود در داروهای موضعی از طریق پوست جذب بدن می‌شوند و اگر برای جنین مضر باشند ممکن است موجب نقایص مادرزادی یا حتی مرگ جنین شوند، بنابراین بهتر است در دوران بارداری حسابی حواسمان به کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی باشد مثلاً کرم‌های حاوی ترتینویین که معمولاً برای لایه‌برداری و جوان‌سازی پوست، درمان جوش‌ها و جای جوش‌ها تجویز می‌شوند، در دوران بارداری ممنوع است چراکه به‌راحتی جذب پوست می‌شوند و مواد درون آن‌ها می‌تواند در رشد جنین اختلال ایجاد کند.
از طرفی کرم‌های اسید میوه یا AHA که به‌عنوان لایه‌بردار شناخته می‌شوند چندان مشکلی در دوران بارداری ندارند البته بعد از استفاده از چنین کرم‌هایی محافظت پوست در مقابل آفتاب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه پوست مادر باردار بیشتر مستعد لک است و پوست لایه‌برداری شده هم در صورت مواجهه با آفتاب به‌راحتی لک می‌شود.
مواد شیمیایی دیگری هم مانند هیدروکینون و رزورسینول که برای درمان لک به کار می‌روند، نباید در دوران بارداری مصرف شوند و از همین روست که برای خانم‌هایی که دچار لک حاملگی شده‌اند به هیچ وجه چنین کرم‌هایی تجویز نمی‌شود، آن‌ها بهتر است در دوران بارداری برای از بین بردن لک‌ها از محلول یا کرم ویتامین c و ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده کنند.


 

مادر > سه ماه دوم > هفته بیست و هفتم
1396/02/12
کارشناس مامایی خانم حسینی
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی