h 2062
i 0
S 0

هفته سوم بارداری

  •  تغییرات جنین
    •  مسافر کوچولو یا همان بلاستوسیت
    •  هورمون بارداری (HCG)
    •  کیسه آب
    •  جفت
  •  تغییرات مادر
    •  حساس شدن سینه ها
    •  لکه بینی و گرفتگی
    •  کمبود انرژی
    •  حالت تهوع
    •  تکرر ادرار
    •  سردرد و کمردرد
    •  سرگیجه و ضعف کردن
    •  افزایش حس بویایی
  •  مراقبت های بارداری (بایدها و نبایدها)
    •  فعال بودن در زمان بارداری
    •  تهوع صبحگاهی
    •  جلوگیری از کم آبی
  •  رژیم غذایی در بارداری
    •  کلسیم در بارداری
  •  تمرینات ورزشی
  •  توصیه های مذهبی
    •  توصیه هایی در رابطه با آمیزش
  •  سبک زندگی
    •  ورزش و تاثیر آن بر باروری

تغییرات جنین

مسافر کوچولو یا همان بلاستوسیت

مسافرکوچولوی شما اکنون یک توپ کوچک از صدها سلول است که در کنار هم قرار گرفته اند. این توپ کوچک همان بلاستوسیت است. بلاستوسیت ابتدا درون حفره رحمی شناور بوده و از طریق شیره هایی که از لایه های داخلی رحم ترشح می شود، تغذیه می کند. در اواخر هفته سوم، بلاستوسیت به دیواره ضخیم شده رحم (که جهت باروری به این صورت اختصاص یافته) حمله ور شده و به سختی  به آن متصل می شود. این مرحله، یعنی اتصال بلاستوسیت به لایه رحمی، «لانه گزینی» نامیده می شود.

هورمون بارداری (HCG)

به دنبال لانه گزینی، هورمون HCG ترشح می شود. این هورمون از تخمک گذاری جلوگیری کرده و باعث افزایش استروژن و پروژسترون می شود. (این امر سبب می شود تا دیواره رحم جهت تخمک گذاری فروپاشیده نشود.) در تست بارداری که صورت می گیرد، بالا بودن میزان HCG بارداری شما را تائید می کند. در صورتی که در پایان این هفته، تست بارداری انجام دهید؛ بارداری شما مثبت خواهد بود.
(در صورت منفی بودن تست بارداری، اگر پس از 2 یا 3 روز شما پریود نشدید بهتر است تست بارداری را مجدد تکرار نمایید.)

کیسه آب

طی این هفته دراطراف توپ سلولی مایع شفافی شروع به جمع شدن می کند که نهایتاً کیسه آمنیوتیک (کیسه آب) را تشکیل می دهد. این مایع در هفته ها و ماه های آتی، مانند بالشتکی محافظتی اطراف جنین را احاطه می کند.

جفت

به محض آن که  توده سلولی در رحم لانه گزینی کرد، جفت شروع به شکل گیری می کند. ارگانی است که به طور مستقل در درون رحم مادر رشد می کند و وظیفه اش تغذیه جنین، رساندن اکسیژن و سلول های محافظتی (آنتی بادی)، و دفع مواد زاید تولید شده توسط جنین می باشد. شکل جفت به صورت یک بافت گرد و مدور بوده و از یک سطح به دیواره رحم و عروق خونی مادر متصل است و از سطح دیگر توسط بند ناف با جنین ارتباط برقرار می کند. 

تغییرات مادر

حساس شدن سینه ها

یک تا دو هفته بعد از تخمک گذاری به دلیل افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون ممکن است سینه ها حساس شوند. همچنین این  ترشحات باعث بزرگ شدن سینه شما نیز می‌شود. این عمل باعث می‌شود مایع بیشتری در سینه ها جمع شده و به نسبت شما احساس سنگینی، درد یا حساس شدن بیشتری در آن ناحیه کنید.

لکه بینی و گرفتگی

چند روز پس از تشکیل سلول تخم جنین خود را به دیواره پرخون رحم می چسباند. این اتفاق 12-6 روز پس از لقاح انجام شده و ایجاد خونریزی و گرفتگی خفیف در مادر می‌کند و بسیاری از مادران احساسی مشابه آغاز سیکل قاعدگی دارند.
علاوه بر خونریزی مادران ممکن است ترشحات سفید رنگ شیرمانند داشته باشند که به دلیل ضخیم شدن دیواره واژن است. این ترشحات طبیعی بوده ولی اگر حالت بدبو پیدا کند باید به پزشکتان مراجعه کنید تا از نظر عفونت بررسی شود.

کمبود انرژی

به دلیل افزایش میزان هورمون پروژسترون، افزایش حجم خون، کاهش قند خون و افت فشار خون، میزان انرژی مادر افت پیدا می کند که این مسئله کاملاً‌ طبیعی بوده  و از علائم رایج بارداری است. بهتر است در این دوران استراحت خود را افزایش دهید.

حالت تهوع

یکی از علامت های  رایج بارداری حالت تهوع است. هورمون های دوران بارداری عملکرد دستگاه گوارش را کُند می کنند  که نتیجه آن حالت تهوع و ویار (تمایل شدید به برخی خوراکی‌ها و بی‌میلی به برخی دیگر) است که همه طبیعی بوده و برای برخی زنان تا انتهای بارداری طول می کشد. البته خبر خوب این است که در اکثر موارد مادران باردار پس از اتمام 3 ماه اول بارداریِ شان، حالت تهوع و ویارشان کاهش می‌یابد.

تکرر ادرار

معمولا به دلیل تغییرات هورمونی 8-6 هفته پس از باردار شدن تکرر ادرار مشاهده می‌شود. البته تکرر ادرار به دلایلی از قبیل دیابت و عفونت مجاری ادرار هم می‌تواند اتفاق بیفتد و الزاماً دلیل بر بارداری نیست.

سردرد و کمردرد

برخی خانم‌های باردار سردرد و کمر درد را نیز در این دوران تجربه می‌کنند.

سرگیجه و ضعف کردن

به دلیل باز شدن عروق، کاهش فشار خون و کاهش قند خون در بانوان باردار حالت سرگیجه و ضعف مشاهده می‌شود.

افزایش حس بویایی

در این دوران ممکن است بی میلی نسبت به غذاهایی که به آن ها علاقه داشتید را تجربه کنید.

مراقبت های بارداری (بایدها و نبایدها)

از لحظه لانه گزینی تا پایان هفته هشتم دوره بسیار مهمی محسوب می شود چرا که ارگان های اصلی جنین در حال شکل گیری است و مصرف یا تماس مادر با مواد مضر باعث اختلال در این شکل گیری می گردد به عنوان مثال محققان معتقدند اثرات شیمیایی رنگ کردن مو موجب سقط جنین می شود.
در نتیجه برای جلوگیری از این عارضه تا پایان سه ماهه اول از رنگ کردن موهای خود خودداری نمایید.

فعال بودن در زمان بارداری

فعال بودن شما در دوران بارداری فوائد بسیاری برایتان دارد. تحرک به شما انرژی می دهد و به شما کمک می کند وزنِ تان را متعادل نگه دارید، همچنین خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می دهد و زایمان شما را اسان تر می کند. از طرفی ورزش و تحرک سالم به تنظیم تعادل هورمونی شما کمک کرده و از افسردگی پیشگیری می کند.

تهوع صبحگاهی

یکی از عوارض شایع در اوایل دوران بارداری تهوع صبحگاهی است.
که می توان آن را با رعایت نکات زیر به حداقل رساند:
• خوردن غذاهای خشک و سبک: خوردن مقداری نان خشک یا بیسکوییت هنگام صبح و قبل از برخاستن از بستر
• پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و پرادویه
• کم کردن میزان غذا در هر وعده وافزایش تعداد وعده های غذایی
• دوری از بوی مواد غذایی در حال طبخ
• حمایت روحی روانی و کاهش استرس

جلوگیری از کم آبی

برای جلوگیری از کم آبی در دوران بارداری، به مقدار زیادی مایعات مصرف کنید ولی سعی کنید بیشتر در روز باشد و از غروب مصرف مایعاتِ تان کم شود تا مجبور نباشید تمام شب از جا بلند شوید و به دستشویی بروید.
قهوه و چای کافئین زیادی دارد که جریان ادرار را افزایش می دهد و ممکن است وضعیت را وخیم تر کند بنابراین سعی کنید مقدار کافئین مصرفی خود را کاهش دهید.

رژیم غذایی در بارداری

کلسیم در بارداری

از جمله مواد معدنی ای که نیازِ زن باردار به آن افزایش پیدا می کند کلسیم است.
که در این هفته به معرفی این ماده معدنی می پردازیم.
کلسیم:
یکی از مهم ترین عناصر لازم و ضروری برای یک خانم باردار و جنین، کلسیم است. کلسیم به سلامت استخوان ها و دندان های شما کمک می کند و همچنین جنین برای شکل‌گیری و رشد استخوان‌ها، قلب، اعصاب ، مفاصل سالم، ضربان قلب منظم و توانایی انعقاد خون به کلسیم نیاز دارد.
اگر در طی دوره بارداری کلسیم به میزان کافی دریافت نشود، کودک کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های مادر کسب می‌کند که این امر ممکن است سلامتی مادر را به خطر بیاندازد.
طبق نظر متخصصان تغذیه هر خانم باردار باید 1200 میلی‌گرم کلسیم به‌ طور روزانه دریافت کند. اما تحقیقات جدید نشان می‌‌دهد به ‌طور کلی 1000 میلی‌گرم کلسیم نیاز روزانه‌ی مادر را در طی دوران بارداری تامین می‌کند.البته خانم های بارداری که سن آنها زیر 18 سال است، باید روزانه 1300 میلی گرم کلسیم دریافت کنند. مصرف 4 واحد لبنیات ـ هر واحد شامل یک لیوان شیر یا ماست یا دو لیوان دوغ ـ نیاز شما به کلسیم را در دوران بارداری برطرف می کند  و دیگر لازم نیست مکمل مصرف کنید.
باید توجه داشت که حتی بعد از تولد کودک یا تا پایان دوره‌ی شیردهی  نیز مادر به کلسیم نیاز دارد. بدن انسان به مواد معدنی نیازمند است تا به پوکی استخوان  مبتلا نشود.
منابع کلسیم: شیر و لبنیات کم چرب، سبزیجات برگ سبز تیره از جمله کلم پیچ، غذاهای دریایی، اسفناج، کرفس، جعفری، شلغم و...

تمرینات ورزشی

قبل از شروع تمرینات ورزشی نکته مهم برای خانم های باردار در این زمان ایستار مناسب یا وضع درست قرار گرفتن بدن است.
«ایستار مثبت» یا وضع درست قرار گرفتن بدن هرگز به اندازه اکنون برایتان حائز اهمیت نبوده است.
افزایش وزن، فرآیندهای هورمونیِ نرم شدگی در اطراف مفصل ها می تواند نقش مخربی نه تنها در چگونگی احساس، بلکه در چگونگی ظاهرتان نیز داشته باشد و در دراز مدت می تواند تاثیر نامطلوبی بر مفصل هایتان بگذارد.
با توجه به افزایش شدید انحنای کمر، در این دوران استفاده از ماهیچه های شکم و ران برای کمک به نگه داشتن جنینِ در حال رشدِ درون رحم بسیار حائز اهمیت است. بنابراین با تمرین دادن این گروه های ماهیچه ای، به آنها در ایفای نقش حمایتی شان کمک کنید.
به خاطر داشته باشید که ایستار مثبت یا وضع درست قرار گرفتن بدن هرگز ثابت نیست و در هر حالتی می تواند تغییر پیدا کند، خصوصا زمانی که حرکت می کنید، وضع قرار گرفتن بدنتان می تواند دائما تغییر یابد. در نتیجه این نکات را هرجا که هستید رعایت کنید و سعی کنید که درهر وضعیتی ایستار مثبت بدنتان را حفظ کنید.
ایستار مناسب یا وضع درست قرار گرفتن بدن
1- سر را به سمت بالا ببرید، کشیدگی ستون مهره ها را حس کنید.
2- شانه ها را به سمت پایین بکشید، تنش موجود در ناحیه گردن و کتف را آزاد کنید.
3- قفسه سینه را بالا بکشید و آرام و شمرده نفس بکشید.
4- تمایل لگن را حفظ کنید و برای کمک به نگه داشتن جنین در حال رشد از ماهیچه های شکمتان استفاده کنید و بدین ترتیب فشار وارد بر کمر را کم کنید.
5- جهت گیری درست زانوها و پاها را حفظ کنید.
6- تصور کنید، سبک وزن تر و بلند قدتر از حالت فعلی می باشید.


توصیه های مذهبی

توصیه هایی در رابطه با آمیزش

یکی از دستورات بهداشتىِ آمیزش جنسى، این است که با شکم پر، آمیزش نشود.
وقتى غذا وارد معده مى ‏شود به فاصله کمى تحت تأثیر دستگاه گوارش قرار گرفته  و تغییراتى در آن صورت مى‏ گیرد.
در این زمان بیشتر توانمندى‏ هاى بدن به امر گوارش متمرکز مى‏ شود، فشار خون نیز به دلیل جذب مواد غذایى، افزایش پیدا کرده و اعصاب فرد، یک نوع سستى  پیدا مى‏ کند.
اگر نزدیکی در این زمان صورت گیرد، ضررهاى زیادی متوجه بدن مى‏ گردد و احتمال پارگى در شریان‏ ها و خون‏ریزى در مغز، افزایش پیدا مى‏ کند.
و به این ترتیب اگر در این زمان نطفه ای شکل گیرد آن سلامت مطلوب را نخواهد داشت.
در آموزه ‏ها و تعالیم اسلامی نیز از آمیزش کردن در حالى‏ که شکم پر است، نهى شده و توصیه گردیده در حالى ‏که بدن راحت است و فشار معده وجود ندارد، آمیزش انجام شود.
امام صادق (ع) مى‏ فرماید: «سه چیز به بدن انسان صدمه و زیان مى‏ رساند؛ حمام رفتن در حال سیرى و پر بودن شکم، نزدیکى با همسر با شکم پر و همبسترى با پیرزنان فرتوت و مسن».

سبک زندگی

ورزش و تاثیر آن بر باروری

از جمله عوامل ایجاد کننده زندگی سالم و بانشاط ورزش است.
همه ما از اهمیت ورزش در سلامت عمومی بدن آگاه هستیم اما در طی دوران بارداری بدلیل ضعف وخستگی عضلات این اهمیت دو چندان می شود.
ورزش در طول بارداری تاثیرات مفیدی بر سلامتی تان می گذارد و باعث تقویت عضلات و آمادگی های مفید برای زایمان می شود.
ورزش احساس خوبی ایجاد می کند، خواب را بهبود می بخشد، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد به کنترل وزن کمک کرده و بیماری های مزمن مانند حملات قلبی، سکته های مغزی، بیماری قند و برخی سرطان ها را کاهش می دهد.
همچنین ورزش بر باروری موفق نیز تاثیر گذار است.
4 جلسه ورزش 30-20 دقیقه ای در هفته می تواند وزن را در محدوده مناسب نگه داشته و باروری را به حداکثر برساند.
با توجه به اینکه ورزش های خیلی شدید و بدن سازی در فرآیند باروری در خانم ها و آقایان مداخله می کند باید از آن پرهیز نمود.
روزانه 30 دقیقه پیاده روی تند برای بهره مندی از تمام فواید ورزش کافی است.
بهتر است کمتر از تاکسی و خودرو استفاده کنید و با پیاده روی بیشتر سلامت خود و نسل تان را تضمین کنید.


مادر > سه ماه اول > هفته سوم
1396/02/06
کارشناس مامایی خانم ناصری
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی