h 1903
i 0
S 3

هفته یازدهم بارداری

  •  تغییرات جنین
    •  رشد ظاهری مسافر کوچولو
    •  رشد اندام های تناسلی
    •  رشد استخوان ها
    •  لگد زدن مسافر کوچولو
    •  سکسکه کردن مسافر کوچولو
  •  تغییرات مادر
    •  برطرف شدن حالت تهوع
    •  تغییرات پوستی
    •  درد در محدوده ناف و کشاله ران
    •  افزایش بزاق دهان
    •  اضافه وزن بارداری
    •  رشد موها و ناخن‌ها
    •  سردردهای دوران بارداری
    •  تغییرات پستان‌ها
  •  مراقبت های بارداری (بایدها و نبایدها)
    •  دوری از دود سیگار و آلاینده‌ها
    •  اهمیت آب، ویتامین‌ها و الکترولیت‌ها
    •  حمایت از تولید بافت‌های استخوان و غضروف
    •  سرما خوردگی در دوران بارداری
    •  خودداری از ورزش‌های سخت
    •  اختلال خواب
  •  رژیم غذایی در بارداری
    •  مصرف کربوهیدرات ها در بارداری
  •  تمرینات ورزشی
  •  توصیه های مذهبی
    •  کاسنی و تاثیر آن بر روی جنین
  •  سبک زندگی
    •  درست نفس بکشید
    •  زودتر بخوابید

تغییرات جنین

رشد ظاهری مسافر کوچولو

حالا نیمی از کل بدن مسافر کوچولو را سر تشکیل می دهد.
در این هفته ناخن های انگشتان دست و پا و پیاز مو ظاهر خواهند شد.
در این زمان سرعت رشد سریع است و اگرچه سرعت متوسط  رشد تا زمان تولد روزانه 1/5 میلی متر است، اما مسافر کوچولو از این پس رشد سریع تری خواهد داشت.
چشم های مسافر کوچولو فاصله زیادی از هم دارند تا هنگامی که رشد سر کامل شود این فاصله باقی است.
مسافر کوچولو کم کم از حالت خمیدگی خارج می شود، تنه کشیده شده و حالت مستقیم تر به خود می گیرد.
در این هفته ضخامت پوست کودک بیشتر و شفافیت آن کمتر می شود.
ریشه دندان های كوچك او به تدریج در زیر لثه اش ظاهر می شوند.

رشد اندام های تناسلی

در این زمان اگر مسافر کوچولو دختر باشد اندام تناسلی آن شروع به  رشد می کند.
اما هنوز هم ما  قادر به تشخیص جنسیت جنین نمی باشیم.
برای اطمینان از پسر و دختر بودن بهترین زمان تشخیص برای جنین پسر، هفته 15 بارداری و برای جنین دختر، هفته 17 تا 20 بارداری است.

رشد استخوان ها

مراکز استخوان سازی در استخوان های دراز در حال رشدند و به این ترتیب  بدن مسافر کوچولو سفت تر می شود.
استخوان ها و ماهیچه های مسافر کوچولو به سرعت رشد می کنند و تناسب بدن او کم کم مانند نوزادان می شود.

لگد زدن مسافر کوچولو

در این هفته مسافر کوچولوی شیطون ما، لگدهای آرامی می زند که شما آن ها را حس نمی کنید.
هرچه رشد مسافر کوچولو بیشتر می شود حرکات و لگدهای او نیز بیشتر می شود.
بین هفته های شانزدهم تا بیستم  می توانید برای اولین بار حرکات او را حس کنید.

سکسکه کردن مسافر کوچولو

جالب است بدانید که مسافر کوچولوی شما ممکن است سکسکه کند!
به دلیل رشد پرده دیافراگم (پرده ای که قفسه سینه را از حفره شکم جدا می کند و با انقباض خود باعث ایجاد سکسکه می گردد.) مسافر کوچولو ممکن است سکسکه کند که شما در هفته های بعد آن را حس می کنید.

تغییرات مادر

برطرف شدن حالت تهوع

در این هفته بعضی  از خانم ها حالت های تهوع و ناراحتی شان برطرف شده و طبیعتا اشتهای بهتری خواهند داشت.

تغییرات پوستی

همزمان با تغییر رنگ پوست، خال ها، کک مک ها و جای زخم ها و ماه گرفتگی ها تیره تر می شوند، این تغییرات قابل انتظار و موقتی اند.

درد در محدوده ناف و کشاله ران

در این هفته ممکن است درد خفیفی در محدوده ناف و کشاله ران خود احساس کنید. این دردها طبیعی اند، همزمان با بزرگ شدن رحم استخوان های لگن نیز جا به جا می شوند تا برای رحم جا باز کنند، این جابه جایی ممکن است باعث ناراحتی و درد شما شود. بالا نگه داشتن پاها  در آخر روز از درد شما می کاهد.

افزایش بزاق دهان

در جریان بارداری معمولاً بزاق دهان بدون هیچ توضیح قابل قبولی افزایش می یابد.
این ترشحات گاهی اوقات آنقدر زیاد می شود که ممکن است به یک لیتر یا بیشتر در روز نیز برسد.

اضافه وزن بارداری

بسیاری از خانم های حامله در سه ماهه اول بین 1 تا 2.5 کیلوگرم وزن اضافه می کنند، به هر حال اگر هنوز وزنتان اضافه نشده جای تعجب ندارد شما با  تهوع و استفراغ در این مدت چندان میل به غذا نداشته‌اید با رفع این مشکلات وزنتان هم افزایش می‌یابد. در این هفته احتمالاً حالت تهوع و استفراغ شما کمتر می‌شود و علائم جدیدتری را تجریه می‌کنید.

رشد موها و ناخن‌ها

در این زمان ممکن است رشد موها و ناخن‌های شما زیاد یا کم شود، خیلی‌ها معتقدند که این تغییرات به دلیل افزایش هورمون‌های موجود در بدن است و برخی دیگر دلیل آن را افزایش سطح خون می دانند.
به هر حال ممکن است موهای خشک دراین زمان خشک‌تر و موهای چرب، چرب‌تر شود.

سردردهای دوران بارداری

متاسفانه زنانی که عادت به میگرن دارند در دوران بارداری بیشتر دچار سردرد می شوند.

توجه: استفاده از مسکن‌هایی همچون استامینوفن ساده در دوران باراری بی خطر است ولی باید از مسکن‌هایی همچون ایبوپروفن اجتناب نمود.

ولی توصیه اکید می شود که در صورت امکان دارو مصرف ننمایید و به روش طبیعی در صدد مقابله با درد برآیید.

بطور مثال با کمپرس سرد و یا ورزش میتوانید از درد بکاهید.

تغییرات پستان‌ها

در این زمان در نوک سینه حفره‌هایی به وجود می آید و نوک سینه تیره رنگ می شود.
ذخایر چربی در بدن اضافه می شوند و مجاری شیری جدیدی در پستان ها تشکیل می شوند. اینگونه بدن برای شیردهی آماده می شود.

مراقبت های بارداری (بایدها و نبایدها)

دوری از دود سیگار و آلاینده‌ها

در معرض دود سیگار و دیگر آلاینده‌ها قرار نگیرید زیرا دود سیگار و آلاینده‌ها وارد ریه‌های شما شده و با اکسیژن وارد جریان خون می شود و هنگام تبادل اکسیژن با کودکتان وارد بدن او می شود.
هوای منزل را مرتب تهویه کنید و در خارج از خانه نیز هوایی سالم تنفس کنید.

اهمیت آب، ویتامین‌ها و الکترولیت‌ها

آب، ویتامین‌ها و الکترولیت‌ها (مواد معدنی مثل سدیم، پتاسیم، کلرو...) برای تشکیل و تکامل خون کودک و حفظ فرآیندهای گوناگون بدن مورد نیازند.

حمایت از تولید بافت‌های استخوان و غضروف

برای حمایت از تولید بافت‌های استخوان و غضروف، چهار وعده غذای کلسیم دار حدود 1200 میلی گرم نیاز روزانه را تأمین می کند. علاوه بر شیر و ماست، دیگر منابع غذایی دارای کلسیم شامل پنیرهای مختلف و ماهی ساردین و ماهی آزاد و کلم بروکلی است.

سرما خوردگی در دوران بارداری

در صورت سرماخوردگی حتماً پیش از هر کاری با پزشک خود تماس بگیرید. در زمان سرماخوردگی شربت سینه و داروهای آرام بخش‌ می تواند برای جنین شما خطرناک باشد.  

خودداری از ورزش‌های سخت

از انجام ورزش‌های سخت و سنگین در این دوران پرهیز نمایید، به خصوص انجام ورزش‌هایی که احتمال وارد آمدن ضربه به شکم وجود دارد، مانند ورزش‌های اسب سواری و اسکی

اختلال خواب

ممکن است در این زمان خواب شما دچار اختلال شود.
چند راه کار ساده برای رفع این مشکل عبارتند از:
شب‌ها غذای سبک بخورید.
از مصرف محرکهایی از قبیل چای و قهوه خودداری کنید.
قبل از شام خوردن کمی گردش کنید.
قبل از خواب یک دوش ولرم بگیرید.
هنگامی که می خواهید به بستر بروید، یک فنجان شیر شیرین یا یک لیوان آب شیرین شده که در آن سه قاشق آب گل نارنج ریخته شده بخورید.
اگر هیچ یک از این روش‌ها مؤثر نبود، از پزشک خود دارویی برای خواب بخواهید.

رژیم غذایی در بارداری

مصرف کربوهیدرات ها در بارداری

کربوهیدرات‌ها از جمله مواد لازم و ضروری برای دوران بارداری می باشند.
چرا لازم‌اند؟
کربوهیدرات‌های پیچیده از قبیل کربوهیدرات‌های موجود در تمامی غلات و برخی سبزیجات، انرژی طولانی مدتی ایجاد کرده و دارای فیبر هستند که از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.
توجه: کربوهیدرات‌های ساده (کربوهیدرات‌هایی که در شکر سفید، آرد سفید و غذا‌های حاوی آن‌ها مانند کیک و نان سفید) نخورید زیرا به لحاظ غذایی خاصیتی ندارند و چاق‌کننده هستند.
روزی ۹ بار در وعده‌های کوچک و بزرگ به کربوهیدرات‌ها نیاز دارید و می‌توانید از موادی که در اینجا آمده استفاده کنید:
یک تکه نان گندم کامل، نان تورنیا (نان مکزیکی)، نصف نان حلقه‌ای، ۲ قاشق غذاخوری غذای نشاسته دار سرد، نصف فنجان پاستا یا برنج پخته، ۱ عدد سیب زمینی متوسط، نصف فنجان ذرت.

تمرینات ورزشی

ابتدا چهار زانو بنشینید و مهره‌های پشت را کاملاً در حالت مستقیم قرار دهید.
دست‌ها را روی زانو قرار داده و نفس عمیق بکشید (هوای تنفسی را وارد شش‌ها نمایید)، به نوعی که احساس کنید حجم شکم بزرگ‌تر شده است.
تصویر
اکنون خم شده_ ستون فقرات را از حالت عمودی خارج ساخته_ و آرنج‌ها را رون ران‌ها قرار دهید و سر را فرو آورده و با فشار بر عضلات شکمی، هوای تنفسی را از شش‌ها خارج سازید.
این تمرین باعث تقویت کشاله ران بدن می شود.

توصیه های مذهبی

کاسنی و تاثیر آن بر روی جنین

خوردن کاسنی به طور مکرر در کتب دینی به زن باردار توصیه شده است:

الف) کاسنی برای افزایش فرزند مفید است.
ب) خوردن کاسنی آب کمر را افزایش داده و فرزند را نیکو و ذکور بودن ولد را زیاد می کند.
پ) خوردن کاسنی باعث زیبایی فرزند و ازدیاد در پسر آوردن می شود.
ت) زیاد خوردن کاسنی سبب افزایش دارایی و تولد فرزند پسر خواهد شد.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلّم: کاسنی، مهم تر از همه سبزی ‏هاست.


سبک زندگی

درست نفس بکشید

تنفس عمیق و درست از شکم فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما در این دوران دارد مثال بهبود گوارش، بالا رفتن کیفیت خون، تقویت عملکرد سیستم عصبی و تنفسی بدن.
یاد گرفتن نحوه صحیح نفس کشیدن بسیار راحت است. هر زمان که احساس کردید تندتند یا کند نفس می‌کشید، سریعاً آن را اصلاح کنید.

زودتر بخوابید

شما به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه ‌روز نیاز دارید. خواب کافی استرس را کاهش می‌دهد، به سالم نگه داشتن قلبتان کمک می‌کند، التهاب را کم می‌کند، در طول روز هوشیارترتان می‌کند، به پایین آوردن وزنتان کمک می‌کند و احتمال بروز افسردگی را کاهش می‌دهد.
با خواب خوب، احساس بهتری خواهید داشت، بهتر فکر خواهید کرد و زیباتر به نظر خواهید رسید.


مادر > سه ماه اول > هفته یازدهم
1396/02/07
کارشناس مامایی خانم ناصری
S s s s s s 3
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی