h 615
i 0
S 0

هفته هفدهم بارداری

  •  تغییرات جنین
    •  رفتارهای غریزی
    •  رشد مسافر کوچولو
    •  فشار در بند ناف
    •  رشد اندام ها
    •  شکل گیری مژه ها
    •  تکامل تخمک و اسپرم
    •  رشد حس شنوایی و جوانه های چشایی
    •  شکل گیری چربی ها
  •  تغییرات مادر
    •  احساس خستگی
    •  احساس حرکت مسافر کوچولو
    •  احساس گرما
    •  کاهش ریزش مو و ضعیف شدن ناخن ها
    •  از دست دادن تعادل
    •  رشد رحم
    •  دردهای شیرین بارداری
    •  کشیدگی پوست
  •  مراقبت های بارداری (بایدها و نبایدها)
    •  احساس سرگیجه
    •  لیمو منبعی سرشار از ویتامین C
    •  اهمیت ورزش در دوران بارداری
    •  تنگ شدن لباس ها
    •  مصرف لبنیات
    •  رابطه جنسی در دوران بارداری
    •  در دوران بارداری رژیم نگیرید
    •  بالا رفتن نمره چشم
  •  رژیم غذایی در بارداری
    •  20 توصیه تغذیه ای برای خانم های باردارِ دارای اضافه وزن و چاق
  •  تمرینات ورزشی
  •  توصیه های مذهبی
    •  توصیه های ماه پنجم بارداری
  •  سبک زندگی
    •  از مصرف مواد غذایی حاوی نیترات (سوسیس، کالباس)‌ پرهیز نمایید

تغییرات جنین

رفتارهای غریزی

مسافر کوچولو در این هفته درشت تر شده و حرکت های بازتابی او نیز بیشتر می شود. این بازتاب ها غیرارادی اند و رفتارهای غریزی مسافر کوچولو به هنگام تولد خواهند بود. بیشتر بازتاب ها برای مسافر کوچولو ارزش بقاء دارند: مانند پلک زدن که چشم را در مقابل اشیاء خارجی حفظ می کند و آنها را مرطوب نگه می دارد، مکیدن و بلعیدن عمل غذاخوردن را میسر می کند و...
به طوری که نوزاد کامل، هنگام تولد بیش  از 70 حرکت بازتابی غیرارادی از خود نشان می دهد.

رشد مسافر کوچولو

در این زمان مسافر کوچولو چندان رشد می کند که به نیمی از اندازه هنگام تولد می رسد.
در این هنگام مسافر کوچولو و جفت آن تقریبا هم اندازه اند، اما بزودی مسافر ما بزرگتر از جفت خود خواهد شد.


 

فشار در بند ناف

در این زمان خون با نیروی بسیار از میان بندناف عبور می کند و همان فشاری را که آب در شلنگ ایجاد می کند در بندناف پدید می آورد تا بندناف در برابر گره خوردن مقاومت کند و هنگامی که مسافر کوچولو حرکت می کند، حالت مستقیم خود را حفظ کند.

رشد اندام ها

هفته ای که گذشت، هفته سرعت و رشد در همه اندام های مسافر کوچولو بود. ساختارهای موجود بزرگ تر و کامل تر شدند ولی ساختار تازه ای تشکیل نشد.
غضروف‌ها در حال سفت شدن هستند و حالا آن ها به استخوان تبدیل ‌شده‌اند.

شکل گیری مژه ها

این هفته قرار است که مژه هم روی چشمان مسافر کوچولو گذاشته شود البته هنوز هم چشم‌هایش بسته است.

تکامل تخمک و اسپرم

در این هفته اگر مسافر شما دختر باشد تخمک‌ها (سلول جنسی مونث)  و اگر جنین پسرباشد اسپرم‌ها (سلول جنسی مذکر)  تکامل پیدا می ‌کنند. در جنین دختر پیش از تولد میلیون‌ها تخمک رشد می ‌کنند و در جنین پسر در انتهای شکم بیضه‌ها رشد پیدا می ‌کنند و در انتهای حاملگی بیضه‌ ها در کیسه بیضه قرار می ‌گیرند.

رشد حس شنوایی و جوانه های چشایی

حس شنوايي او در حال رشد است. اکنون صدای قلب مادر را خیلی خوب می شنود و می تواند صداهای دنیای بیرون را نیز بشنود. مسافر کوچولو صدای شما را می شنود و زمانی که بدنیا می آید قادر است آن را تشخیص داده و با آن آرام می شود.
جوانه های چشایی مسافر کوچولو در این هفته تکمیل  شده است.

شکل گیری چربی ها

چربی هایی در بدن او در حال تشکیل شدن هستند که بدن او را پر کرده و در تنظیم دما و  گرم ماندن به او کمک  می کنند.

تغییرات مادر

احساس خستگی

ممکن است هنوز هم احساس خستگی کنید و گاه بی حال و بدون انرژی هستید، این طبیعی است استراحت بیشتر، تغذیه خوب و ورزش حال شما را بهتر می کند و نیروی تان را باز می گرداند.

احساس حرکت مسافر کوچولو

هرچه مسافر کوچولویِ تان بزرگ تر و قوی تر شود حضورش را بیشتر احساس می کنید. حرکت او  در شکم در ابتدا به بال زدن پروانه می ماند.

احساس گرما

شما بیش از پیش احساس گرما می کنید حتی اگر در زمستان باشید چرا که جریان خون بدن شما افزایش یافته و در زیر پوست شما رگ های خونی زیادی تشکیل می شود. اگر کف دستان خود را نگاه کنید متوجه می شوید که قرمز هستند. قرمزی کف دست ها نشانه ای بر بارداری است.

کاهش ریزش مو و ضعیف شدن ناخن ها

ریزش موها کم شده و موها بسیار بسیار براق تر از قبل هستند.
ممکن است متوجه شوید ناخن هایتان عجیب شده است؛ بسیار شکننده، پوسته پوسته و ضعیف می شوند.

از دست دادن تعادل

با اضافه وزني كه در ناحيه بالا و جلوي بدن خود پيدا كرده ايد ممكن است گاهي اوقات در هنگام راه رفتن تعادل خود را از دست بدهيد. كفش هاي پاشنه بلند خود را كنار بگذاريد و از كفش هاي پاشنه كوتاه استفاده كنيد تا احتمال زمين خوردن تان كاهش يابد.

رشد رحم

رشد رحم چشمگیر بوده و با سرعت زیادی در حال بزرگ تر شدن است، به طوری که شما می توانید به راحتی نوک قله رحم را در بین ناف و قسمت تحتانی شکم لمس کنید.
با پیشرفت حاملگی، بالای رحم تقریباً شکل کروی پیدا می‌کند و طولش به سرعت زیاد می ‌شود (در جهت بالا، به سمت شکمتان)، بنابراین رحم شکلی بیضی مانند به خود می ‌گیرد. رحم لگن را پر کرده و در ناحیه شکم شروع به رشد می‌ کند. روده‌ها با فشار به سمت بالا و طرفین می ‌‌روند. سرانجام رحم تقریباً تا کبد پیشروی می‌ کند.

دردهای شیرین بارداری

ممکن است دردی در قسمت پایین شکم و یا در دیواره‌های لگنی احساس شود این درد معمولاً در 3 ماهه دوم بارداری شروع می شود. دلیل آن کشیدگی رباط ‌های لگن به دلیل بزرگ شدن رحم است. ممکن است هنگام بیرون آمدن از رختخواب، بلند شدن از صندلی، هنگام سرفه کردن، چرخیدن در رختخواب یا بعد از انجام یکسری فعالیت‌های فیزیکی این درد را احساس کنید. این درد به شما و یا کودک تان آسیب نمی ‌زند، چنانچه حتی بعد از استراحت کردن درد شما تسکین نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کشیدگی پوست

75 درصد از مادران حوالی ماه پنجم بارداری روی شکم و ران ها و گاهی اوقات روی سینه های خود خطوط کوچک و موجی شکل صورتی رنگی را مشاهده می کنند. که این خطوط به دلیل کشیدگی پوست ایجاد می گردند و بعد از زایمان کم کم به رنگ سفید و درخشنده در می آیند. 

مراقبت های بارداری (بایدها و نبایدها)

احساس سرگیجه

اگر سرگیجه دارید بنشینید و سر را پایین نگه دارید و یا دراز بکشید و پاهایتان را بر بلندی قرار دهید و تا وقتی که حال طبیعی را باز نیافتید در همین حال باقی بمانید.

لیمو منبعی سرشار از ویتامین C

انواع لیمو، همچون سایر مرکبات در دوره بارداری منابعی سرشار از ویتامین c هستند. اگر لیمو را پیش از بریدن بغلتانید یا دمای آن را به دمای هوای اتاق برسانید، آب بیشتری خواهد داشت.

اهمیت ورزش در دوران بارداری

سعی کنید تا نسبت به ورزش با انگیزه بمانید. هر روز برنامه  ورزش خود را تنظیم کنید. برای انجام ورزش با خودتان قول و قرار بگذارید و آن را در دفترچه یادداشت تان بنویسید. مدت ورزش روزانه خود را بنویسید و مراحل پیشرفت تان را زیر نظر داشته باشید. هدفی را در برنامه ورزشی خود تعیین کنید و زمانی که به آن رسیدید به خودتان جایزه بدهید و در کلا ورزش را برای تفریح انجام دهید. بهترین ورزش در دوران بارداری شنا است که ورزشی کم فشار است و بدون اینکه عضلات و سیستم قلبی و عروقی را خسته کند، مفاصل و رباط هایتان را به کار می اندازد.

تنگ شدن لباس ها

لباس های شما و مخصوصا لباس زیرتان روز به روز تنگ تر می شوند. سعی نمایید آن ها را عوض کنید تا بدن و شکم و پستان ها تحت فشار نباشند.

مصرف لبنیات

در این زمان چون غضروف های مسافر کوچولو تبدیل به استخوان می شوند بنابراین می بایست در رژیم غذایی خود به اندازه مکفی مواد لبنی که سرشار از کلسیم هستند را جای دهید.

رابطه جنسی در دوران بارداری

در سه ماهه دوم انجام رابطه جنسی در صورت عدم وجود جفت در پایین و یا مشکلات خونریزی بلامانع است و نباید از آن ترس داشته باشید چرا که به جنین آسیبی وارد نمی شود.

در دوران بارداری رژیم نگیرید

شما اصلا نباید سعی کنید رژیم بگیرید و کالری های خود را کم کنید چرا که شما اکنون باردار هستید. توجه داشته باشید که یک زن باردار در روز به 300 کالری بیشتر نیاز دارد.

بالا رفتن نمره چشم

اگر شما از عینک استفاده می کنید ممکن است در دوران بارداری نمره چشم شما بالاتر رود پس بهتر است به چشم پزشک مراجعه نمایید اما نگران نباشید پس از تولد نوزاد این مشکل برطرف می شود.

رژیم غذایی در بارداری

20 توصیه تغذیه ای برای خانم های باردارِ دارای اضافه وزن و چاق

20 توصیه تغذیه ای برای خانم های باردارِ دارای اضافه وزن وچاق (BMI بیشتر از 26)

1- اجتناب از سرخ کردن غذاها و حتی الامکان طبخ غذاها به شکل آب پز و کبابی.
2- حذف چربی ها شامل کره حیوانی، مارگارین، خامه، سرشیر، دنبه، پیه و جدا کردن چربی های قابل رویت گوشت قرمز و پوست مرغ قبل از طبخ آن ها.
3- استفاده از شیر و لبنیات کم چرب به جای شیر و لبنیات پر چربی.
4- محدود کردن مصرف شیرینی ها، کیک های خامه ای و دسرهای پرچرب یا شیرین.
5- تنوری نمودن ماهی و مرغ به جای سرخ کردن آن ها (سینه مرغ چربی کمتری دارد).
6- آب پز نمودن مرغ،ماهی و گوشت بدون افزودن روغن.
7- محدود نمودن مصرف کله پاچه، دل، قلوه، جگر، زبان و مغز، سوسیس و کالباس و انواع پیتزای پرچرب.
8- تفت دادن سبزی ها در آب گوشت کم چربی یا آب گوجه فرنگی به جای روغن.
9- خودداری از مصرف سس های چرب مانند مایونز و سس های مخصوص سالاد و استفاده از سس سالم (ماست کم چرب، کمی نمک، روغن زیتون، آب لیمو یا آب نارنج) به جای سس مایونز.
10- اضافه نکردن چربی و دنبه به گوشت در زمان چرخ کردن آن.
11- استفاده از سیب زمینی آب پز یا تنوری به جای سرخ کرده.
12-استفاده نکردن از تنقلات پر چرب نظیر چیپس، پیراشکی، شکلات.
13- استفاده از میوه های تازه به عنوان میان وعده.
14- مصرف دوغ، آب و آبمیوه های طبیعی به جای نوشابه های گازدار.
15- استفاده از میوه هایی نظیر سیب، هلو و گلابی که قند کمتری دارند و محدود کردن مصرف میوه های شیرین مانند انگور، خربزه، خرما، انجیر، توت و...
16- خودداری از مصرف کمپوت.
17- خودداری از مصرف نان همراه با برنج در هنگام صرف غذا.
18- استفاده ازخشکبار (برگه زردآلو،کشمش و..) وسبزی های تازه (هویج، گل کلم، خیار، گوجه فرنگی و..) به عنوان میان وعده.
19- استفاده از انواع حبوبات (عدس، لوبیا، ماش، باقلا و...) همراه با غلات مثلا به شکل عدس پلو، لوبیاپلو، عدسی با نان، خوراک لوبیا با نان.
20- استفاده از نان های سبوس دار به جای نان های فانتزی.

تمرینات ورزشی

به پشت روی زمین خوابیده، بالشی زیر سر بگذارید و کف پاها را، در حالی که زانوان را خمیده کرده اید، بر زمین بگذارید.
ابتدا باسن را بر زمین فشرده و گودی کمر را از زمین دور سازید، طوری که چهار انگشت زیر کمر فاصله باشد و بر حجم شکم افزوده گردد، حال نفس عمیق بکشید.
در این حالت پنج ثانیه هوا را در شش ها حبس کرده، سپس عضلات شکم و باسن را آزاد کنید و کمر را با زمین تماس دهید و عمل بازدم را انجام دهید.
تصویر
خانم هایی که در این ورزش تجربه ای ندارند، پنج بار و خانم های با تجربه  ده بار این تمرین را انجام دهند.
این تمرین باعث تقویت عضلات لگن و عضلات شکم می شود.


 

توصیه های مذهبی

توصیه های ماه پنجم بارداری

از آن جایی که هفته هفدهم، آغاز ماه پنجم بارداری ست؛ در این هفته به بیان توصیه هایی که مخصوص ماه پنجم بارداری ست می پردازیم:
ماه پنجم: روزهای پنجشنبه وجمعه سوره فتح تلاوت کند.
در یک رکعت نماز سوره نصر بخواند و بعد از نماز دست را روی تربت کربلا کشیده بر شکم بمالد.
هر روز صبح مقداری خرما تناول نماید.
از ابتدای ماه پنجم در وقت نماز دست بر روی شکم نهاده اذان و اقامه بگوید.
هر روز بر یک عدد تخم مرغ سوره حمد بخواند و آن را ناشتا بخورد.

سبک زندگی

از مصرف مواد غذایی حاوی نیترات (سوسیس، کالباس)‌ پرهیز نمایید

نیترات و نیتریت هم ازجمله مواردی است که باید هر چه بیشتر از آن دوری کنید. نیترات و نیتریت بیشتر در سوسیس و کالباس و فست‌فودها وجود دارد که باعث رنگ صورتی این محصولات می‌شود. نیترات و نیتریت علاوه بر اینکه سرطان‌ زاست و باعث چاقی و بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود، می‌تواند روی نوزادان نیز تاثیر داشته باشد.
خوردن فست‌فودها می‌تواند باعث مشکلاتی ازجمله چاقی، مشکلات مغزی یا مستعد انواع بیماری‌ها در نوزادانی شود که مادران آنها بیش از اندازه فست‌فود مصرف کرده‌اند، بنابراین برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، تا حد امکان از مصرف انواع فست‌فودها سوسیس و کالباس و حتی مخلفات کنار این غذاها پرهیز کنید.

مادر > سه ماه دوم > هفته هفدهم
1396/02/12
کارشناس مامایی خانم ناصری
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی