h 507
i 0
S 0

هفته سی و پنجم بارداری

  •  تغییرات جنین
    •  وضعیت قرار گیری جنین
    •  تکامل مغز و اندام‌ها
    •  کاهش وزن نوزاد نارس
    •  پوست و مو
    •  تکامل در روزهای آخر
  •  تغییرات مادر
    •  بزرگ شدن رحم
    •  حرکت جنین، نبض حیات او
    •  نگرانی و اضطراب در هفته‌های آخر
    •  ورزش‌های کگل
    •  بزرگ شدن پاها
  •  مراقبت های بارداری(بایدها و نبایدها)
    •  زنگ خطرهای هفته آخر
    •  دریافت کافی مواد مغذی
    •  کاهش وزن پس از زایمان
    •  استراحت در هفته‌های آخر
  •  رژیم غذایی در بارداری
    •  عفونت ادراری و رژیم غذایی مناسب، جهت بهبود آن در بارداری
    •  رژیم غذایی جهت پیشگیری از عفونت ادراری یا عفونت راجعه (مجدد)
  •  تمرینات ورزشی
  •  توصیه های مذهبی
    •  صدقه
  •  سبک زندگی
    •  وظایف مادری و شبکه‌های مجازی

تغییرات جنین

وضعیت قرار گیری جنین

هرچند رحم شما جای گرم و نرمی است، اما چون فضای داخل رحم کمی کوچک است مسافر کوچولو نمی‌تواند در آن شیرجه بزند یا غلت بخورد! البته او همچنان به لگد زدن ادامه خواهد داد. معمولاً جنین در حالتی قرار می‌گیرد که سرش به‌طرف پایین است، زیرا سر سنگین‌ترین بخش بدن اوست و بهتر است در بخش تحتانی رحم قرار گیرد

تکامل مغز و اندام‌ها

مغز جنین شما شدیداً در حال رشد می‌باشد و نورون‌ها و اتصالات اولیه عصبی مدام در حال تکامل هستند. خوردن امگا 3 به تقویت بیشتر آن کمک شایانی می‌کند.
اکنون کلیه‌های او کاملاً رشد کرده‌اند و کبد او نیز می‌تواند مقداری از ضایعات بدن را فرآوری و دفع کند. رشد فیزیکی جنین شما تقریباً به پایان رسیده است و او در چند هفته آینده فقط وزن اضافه خواهد کرد. چربی بیشتری در بدن او تشکیل شده مخصوصاً در شانه‌ها. عضلات کودک شما نیز در حال قوی‌تر شدن و رشد می‌باشند.
اگر مسافر کوچولو پسر باشد در این هفته‌های پایانی تقریباً بیضه‌ها به‌طور کامل از بدن او خارج شده و در کیسه بیضه قرار می‌گیرند.

کاهش وزن نوزاد نارس

تمامی نوزادان در چند روز اول پس از تولد کاهش وزن خفیفی دارند. نوزادی که هشت ماهه متولد می‌شود در مقایسه با نوزاد کامل به میزان بیشتری وزن از دست می‌دهد. زیرا مجرای گوارش به‌اندازه کافی رشد نکرده و توانایی هضم مناسب مواد غذایی را ندارد.

پوست و مو

صورتی بودن پوست جنین به دلیل رگ‌های خونی نزدیک به سطح پوست است. حتی نوزادانی که پوستشان تیره خواهد بود در این هفته‌ها پوستی صورتی دارند. کم‌کم موهای ریزی که لانوگو نام داشت، ناپدید می‌شوند  و موهای کرک مانند، کم‌کم جایگزین آن‌ها می‌شوند و رشد می‌کنند.

تکامل در روزهای آخر

در انتهای این هفته تقریباً همه چیز رشد و نمو پیدا کرده و در روزهای بعدی فقط کامل‌تر می‌شود جنین کم‌کم برای به دنیا آمدن آماده است. در این هفته های آخر جنین کندتر رشد می‌کند. البته پسرها کمی سریع‌تر از دخترها رشد می‌کنند. مایع لغزندهٔ روی پوست جنین کم‌کم گم می‌شود، اما مقداری از آن روی پوست جنین می‌ماند و در هنگام زایمان به جنین کمک می‌کند. مایع لغزنده روغن مانند روی پوست جنین در هنگام زایمان لغزیدن جنین را از کانال زایمانی راحت‌تر عبور می‌دهد.

تغییرات مادر

بزرگ شدن رحم

رحم شما تا 15 برابر حالت عادی بزرگ شده به‌طوری که بالای رحم شما تقریباً زیر دنده‌های سینه قرار گرفته است و شاید احساس کنید که دیگر جایی برای رشد آن باقی نمانده است. اگر می‌توانستید به درون رحم خود نگاهی بیندازید متوجه می‌شدید که حجم مایع آمنیوتیک درون رحم خیلی کم شده و جای آن را یک جنین کوچولو گرفته است. رحم شما جای بقیه اندام‌های داخلی‌تان را هم تنگ کرده و شما ممکن است به همین خاطر بیشتر به دستشویی بروید و یا دچار برخی عوارض ناشی از سوء هاضمه (مثل سوزش معده) شوید.

حرکت جنین، نبض حیات او

ممکن است پزشک یا ماما از شما بخواهد که از این به بعد تا زمان زایمان هر هفته شما را معاینه کند. همچنین ممکن است از شما بخواهد که حرکات جنین داخل رحم را به‌دقت تحت نظر قرار دهید تا از سلامت جنین در درون رحم مطمئن شود.

نگرانی و اضطراب در هفته‌های آخر

هر چه به زمان وضع حمل نزدیک‌تر می‌شوید، شما و همسرتان در مورد اتفاقاتی که قرار است رخ دهد، مضطرب‌تر خواهید شد. زودرنجی و تحریک‌پذیری زیاد در اکثر زنان باردار دیده می‌شود. با همسرتان در مورد نگرانی‌هایتان صحبت کنید. با مشاهده نگرانی‌های او در مورد شما و نقش خودش هنگام زایمان، متعجب خواهید شد. با صحبت کردن، همسرتان درک بهتری از آنچه شما تجربه می‌کنید، پیدا خواهد کرد. برخی از خانم‌ها در مورد وضع حمل و زایمان دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند. این حالت طبیعی است، و ممکن است  با صحبت کردن با پزشک بهتر شوید و نگرانی‌تان کم‌تر شود. ولی ممکن است حتی بخواهد بیشتر شما را ویزیت کند تا مطمئن شود که تمامی تست‌ها کامل هستند و وضعیت سلامتی شما و فرزندتان را دقیق‌تر کنترل کند.

ورزش‌های کگل

 اگر شما ورزش‌های کگل  (ورزش‌هایی برای تقویت عضلات اطراف مجرای ادراری، مثانه، رحم و رکتوم) را شروع نکرده‌اید، الآن زمان مناسبی است. ورزش‌های کیگل باعث تقویت عضلات  لگنی  در زمان وضع حمل می‌شوند و شما را آمادهٔ فشاری می‌کند که بچه هنگام حرکت به این ناحیه وارد خواهد کرد.

بزرگ شدن پاها

پاهای شما در طول بارداری تغییر کرده و بزرگ می‌شوند. در صورت چنین اتفاقی، از کفش‌های راحتی و یا صندل استفاده کنید. ماساژ پاها احساس بهتری در شما ایجاد می‌کند و دردتان را کم می‌کند.

مراقبت های بارداری(بایدها و نبایدها)

زنگ خطرهای هفته آخر

شما به هفته‌های آخر بارداری نزدیک می‌شوید و شمارش معکوس برای دیدن مسافر کوچولو آغاز شده است.
در صورتی که احساس کردید به‌صورت غیر ارادی از بدنتان آب خارج می‌شود ممکن است غشای اطراف مایع آمنیوتیک پاره شده باشد. بنابراین سریعاً به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه نمایید.
در صورتی که احساس می‌کنید جنینتان بسیار آرام شده است و یا ناآرامی غیرطبیعی دارد به پزشک مراجعه نمایید.
از آنجا که عروق خونی بزرگ‌تر شده‌اند بار بیشتری بر روی قلب است و قلب به‌صورت تند تند می‌زند. اگر دچار درد قفسه سینه و یا مشکلات تنفسی شدید فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

دریافت کافی مواد مغذی

دریافت کافی کلسیم، پروتئین، آهن و فولیک اسید نسبت به هر ماه دیگری ضروری‌تر بوده و در صورت نیاز دریافت مکمل ضروری است. در طی سه ماهه سوم بارداری بیشترین نیاز به مصرف کلسیم وجود دارد و برای جلوگیری از یبوست انجام ورزش و فعالیت منظم و دریافت مقادیر کافی میوه جات، سبزی‌ها و منابع فیبر مفید می‌باشد. دقت کنید که پوسیدگی دندان‌ها در این ماه شایع‌تر است، در نتیجه مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان خصوصاً در این ماه الزامی است.

کاهش وزن پس از زایمان

این رؤیای هر زن بارداری است که پس از بارداری به وزن قبلی خود باز گردد. با وجود آنکه هنوز چند هفته‌ای از بارداری را در پیش دارید به فکر برنامه کاهش وزن خود بعد از تولد فرزندتان باشید. در صورتی که شما 5/13 کیلوگرم اضافه وزن داشته‌اید، 5/3 کیلوگرم از آن چربی خواهد بود که در دوران شیردهی لازم است و مابقی در پایین کفل و بازوها و پاهای شما قرار دارد که زیبایی اندام شما را از بین برده است و در این میان پاهای شما کمتر از بقیه اعضا چربی در خود اندوخته است. البته در دوران شیردهی کاهش سریع وزن توصیه نمی‌شود زیرا مانعی برای تولید شیر در بدنتان خواهد شد. اما باید بدانید که ممکن است خود شیردهی به کاهش وزن شما کمک کند تا جایی که بعضی از خانم‌ها معتقدند شیردهی و مراقبت از نوزادشان به آن‌ها کمک کرده تا وزن خود را چندین کیلو گرم کاهش دهند. البته عده دیگری از مادران اظهار کرده‌اند که دوران شیردهی حتی گرمی وزن کم نکرده‌اند. کاهش چربی ناشی از بارداری و رسیدن به اندام پیش از بارداری مستلزم داشتن برنامه ورزشی و رعایت رژیم غذایی صحیح پس از زایمان است.

استراحت در هفته‌های آخر

سعی کنید تا در طول روز در حد متعادلی استراحت کنید. از ثابت ماندن در یک وضعیت یکنواخت، مانند نشسته، ایستاده و خوابیده به مدت طولانی خودداری کنید.

رژیم غذایی در بارداری

عفونت ادراری و رژیم غذایی مناسب، جهت بهبود آن در بارداری

با اسیدی کردن ادرار می‌توان از ایجاد محیط مناسب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها جلوگیری کرد.
مواد غذایی زیر در اسیدی کردن ادرار و کاهش عفونت ادراری مؤثرند:
انواع گوشت لخم (قرمز و سفید)
ماهی و تخم مرغ
پنیر، شکلات
غلاتی که کمتر قابل تخمیر هستند مانند برنج و انواع آن
نوشیدن مایعات به مقدار زیاد

رژیم غذایی جهت پیشگیری از عفونت ادراری یا عفونت راجعه (مجدد)

از مصرف مواد غذایی محرک خودداری کنید این مواد عبارت‌اند از:
سوسیس، کالباس، سیرابی، گوشت‌های کنسرو شده، سیر، پیاز، قهوه.
مصرف مایعات فراوان
تخلیه مکرر مثانه

تمرینات ورزشی

ابتدا چهار زانو در حالی که ستون فقرات بدون خمیدگی ست، بنشینید و سپس کف دست‌ها را در برابر سینه به یکدیگر بچسبانید و آرنج‌ها را هم سطح سینه قرار دهید. در حالی که آرنج‌ها را بالا می‌کشید، نفس عمیق بکشید و پس از آنکه تا حد توان خود، آرنج‌ها را بالا کشیدید، آن‌ها را پایین آورده و بازدم کنید.
این عمل را خانم‌هایی که در ورزش تجربه‌ای ندارند، پنج بار و خانم‌های مجرب ده بار انجام دهند.
این تمرین برای تقویت عضلات سینه و پستان است و زنانی که این تمرین را در طول بارداری انجام می‌دهند، سینه‌هایی سفت و خوش حالت خواهند داشت.
تصویر

توصیه های مذهبی

صدقه

یکی از آثار مؤکد صدقه، دفع انواع بلا و شرور است:
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: صدقه هفتاد باب شر را مسدود می‌کند. بحارالانوار، ج 93، ص 132
و چه بلایی بالاتر از داشتن فرزند ناصالح و یا چه ابتلایی سخت‌تر از دیدن معلولیت جسمی جگرگوشه‌هایمان؟ بنابراین به صدقه دادن روزانه اهتمام ویژه‌ای داشته باشید و آن را ترک نکنید. البته بهتر آن است که اگر بتوانید با رعایت شرایط، صدقه را شخصاً به نیازمندان واقعی برسانید.

سبک زندگی

وظایف مادری و شبکه‌های مجازی

گرایش به فضای مجازی در بین همه اقشار جامعه وجود دارد شبکه‌های ارتباطی مانند وایبر٬ واتس آپ، تلگرام و لاین و شبکه‌های اجتماعی هم مانند فیس‌بوک و توئیتر و امثال این‌ها بازندگی همه اقشار جامعه عجین شده است
فناوری ابزار مفیدی است، اما باید از آن به‌درستی استفاده کرد در غیر این صورت فناوری به ابزاری مخرب تبدیل می‌شود. فضای مجازی در کنار برخورداری از مزایا با آثار زیان بار و موانع و تهدیداتی نیز همراه است و حضور در این فضا موجب می‌شود کاربران از دنیای واقعیت فاصله بگیرد و خیال پروری و خیال پردازی تقویت شود و این امر در تمام لایه‌های زندگی کاربران تأثیر بگذارد.
برخی مادران بی‌توجه از کودکان خود آن‌قدر در فضا و شبکه‌های مجازی وقت خود را می‌گذرانند که از زندگی واقعی و کودکان خود به‌کلی دور می‌شوند. درگیر شدن اعضای خانواده به‌ویژه زنان به شبکه‌های ارتباطی صحبت‌های کلامی و تبادل ارتباطات را در بین اعضای خانواده کم رنگ می‌کند چرا که زمان بیشتری را به‌تنهایی در این شبکه‌ها مشغول‌اند. کارشناسان و روانشناسان معتقدند، افراد ظرفیت کلامی مشخصی دارند و وقتی این ظرفیت کلامی پر می‌شود با صحبت در این شبکه‌ها خسته می‌شوند. زنان محصور در این شبکه‌ها وقتی اعضای خانواده خواستار ارتباط کلامی و عاطفی می‌شوند پاسخ می هند نمی‌دانم، من دیگر حوصله حرف زدن ندارم.
فرو رفتن در باتلاق این شبکه‌ها آسیب‌های بسیاری را به خانواده می‌زند و نقش و وظیفه هر یک از اعضای خانواده را بی‌رنگ می‌کند. زنان ساعت‌ها در این شبکه و فضا وقت تلف می‌کنند و فکر می‌کند که زمانشان مفید می‌گذرد و محتوای مفید می‌بیند اما وقتی آخر شب به ساعت نگاه می‌کند متوجه می‌شود بخش زیادی از وقتشان به فرصت سوزی گذشته و چیزی بر علمشان افزوده نشده، در حالی که این زمان از دست رفته را می‌بایست برای تربیت فرزندان، همسرداری و مدیریت یک زندگی آرام صرف می‌کردند. در نظام ارزشی اسلام خانواده از منزلت و قداست خاصی برخوردار است که زنان مدیریت داخلی این واحد کوچک اجتماعی را بر عهده دارند. زن در سطح خانواده دارای نقش و مسئولیت‌هایی است که تربیت صحیح فرزند و پاسداری از کانون گرم خانواده از مهم‌ترین این نقش‌هاست. ایجاد سکون و آرامش همسران در کنار یکدیگر یکی از اهداف مهم ازدواج است و وجود صفا، یکرنگی و صمیمیت در خانواده نشانه ازدواج موفق در رسیدن به اصلی‌ترین هدف بوده و نشانه آن است که زن و مرد هر دو به وظایف خود در برابر هم عمل می‌کنند و در این میان با توجه به وجود عواطف بسیار قوی در زنان نقش آنان در تأمین بهداشت روانی خانواده چشمگیرتر است. استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی فرصت کمتری برای گذراندن با اعضای خانواده و اقوام و دوستان نصیب این کاربران می‌کند.

 

مادر > سه ماه سوم > هفته سی و پنجم
1396/02/12
کارشناس مامایی خانم حسینی
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی