h 1363
i 0
S 0

هفته سی ام بارداری

  •  تغییرات جنین
    •  تغییرات مغزی
    •  پلک‌های مسافر کوچولو
    •  وضعیت کلی جنین در این هفته
  •  تغییرات مادر
    •  تغییرات ناشی از افزایش وزن
    •  تغییرات هورمونی و عوارض آن
  •  مراقبت های بارداری(بایدها و نبایدها)
    •  خواب و استراحت در بارداری
    •  ترشحات
    •  نکات قابل توجه
  •  تغذیه در بارداری
    •  رژیم غذایی در بارداری
  •  تمرینات ورزشی
  •  توصیه های مذهبی
    •  فضای معنوی و آرام خانواده
  •  سبک زندگی
    •  لیزر نکنید بهتر است

تغییرات جنین

تغییرات مغزی

در این هفته مغز کودک به دلیل رشد سریع به تدریج، ظاهری چین خورده به خود می‌گیرد. چین‌های سطح مغز طبیعی و ضروری است. این چین خوردگی‌ها شکنج نام دارند. مغز پر شکنج نسبت به مغز صاف و بدون شکنج حاوی سلول‌های مغزی بیشتری است و بالقوه نیز پرقدرت‌تر است. سرعت رشد او دیگر مثل هفته‌های گذشته زیاد نیست منتها سلول‌های خاکستری مغزش با سرعت زیادی در حال رشد هستند تا اندازه جمجمه و دور سرش افزایش یابد.
تا این هفته مغز استخوان تولید گلبول‌های قرمز (سلول‌های خونی) را به طور کامل به انجام رسانیده است.

پلک‌های مسافر کوچولو

تقریبا چسبندگی پلک‌های کودک از بین رفته و می‌تواند پلک‌هایش را به آسانی باز و بسته کند. پلک‌های او بیشتر اوقات باز است وحرکت های نگاه کردن را تمرین می‌کند. بعد از بدنیا آمدن نوزاد شما به کم و زیاد شدن نور واکنش نشان می‌دهد ولی دقت بینایی بسیار پایینی دارد. قدرت بینایی شما تقریبا 20 برابر اوست.

وضعیت کلی جنین در این هفته

در این هفته تمام پنج حس مسافر کوچولوی شما کامل شده است. او می‌تواند بچشد، لمس کند، بشنود و ببیند. او به این ترتیب به تمام چیزهایی که در اطرافش می‌گذرد، عکس العمل نشان خواهد داد. وضعیت قرار گیری جنین در رحم احتمالا وضعیتی خمیده است، همراه با زانوهای خم شده و دست‌ها و پاهایی که به صورت ضربدر روی هم قرار گرفته‌اند، چانه کودک نیز بر روی قفسه سینه‌اش قرار دارد. جنین در این هفته به دنبال تکامل سیستم ریوی، حرکات منظم تنفسی را به تازگی شروع کرده و اگر هنگام بلع مایع آمنیوتیک، مایع به اشتباه وارد ریه او شود، دچار سکسکه خواهد شد.
تقریبا همه چیز برای خروج آماده است اما جنین باید چند هفته دیگر در شکم شما بماند تا حسابی اعضای بدنش در مایع آمنیون جا بیفتد.

تغییرات مادر

تغییرات ناشی از افزایش وزن

زنان باردار در طی هفتهٔ های 20 ام تا 30 ام بارداری، بیشترین میزان وزن گیری را دارند. وقتی که هفتهٔ 30 ام بارداری  فرا می‌رسد و می‌گذرد، شما به وزن گیری ادامه می‌دهید ولی بیشترین تغییرات بدنی همین جا دیده می‌شود. وقتی که شما وزن گیری می‌کنید، ممکن است احساس ناخوشی داشته باشید، به طوری که دردهای زمان بارداری در تمام زندگی روزانهٔ خانم باردار ادامه می‌یابد.  انجام تمرینات با وضعیت قرار گیری مناسب بدن به شما کمک می‌کند تا دردهای کمری را کنترل کنید
از این هفته به بعد بدنتان بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شود. به علت فشار رحم ممکن است حس کنید که اعضای داخلی بدنتان به طرف بیرون از بدن فشرده می‌شوند. پوست شکم شما ممکن است خشک شود و خارش پیدا کند. علامت‌های صورتی یا قرمز راه راه در نواحی دور سینه‌ها، قسمت پایین شکم منتهی به ران‌ها، کپل و بالای بازوها ظاهر می‌گردد. این لکه‌ها معمولا بعد از زایمان با استفاده از کرم برطرف می‌شوند.

تغییرات هورمونی و عوارض آن

شما ممکن است این روزها کمی خسته باشید. خصوصا اگر به مشکلات خواب یا بدخوابی هم دچار شوید. همچنین ممکن است نتوانید درست راه بروید یا اشیاء را درست حمل کنید. این حالت هم کاملا قابل درک است. شما به واسطه هورمون‌های دوران حاملگی، هم سنگین‌تر شده‌اید هم تعادل خود را از دست داده‌اید و ازطرفی مفاصل شما نیز سست و شل شده‌اند. این امر می‌تواند موجب این شود که شماره کفش شما نیز افزایش یابد؛ و البته ممکن است که این تغییر دائمی باشد.
تغییرات سریع خلق و خوی خود را در اوائل حاملگی به یاد می‌آورید؟ عارضه‌هایی که هم اکنون برای شما رخ می‌دهند به اضافه تغییرات هورمونی ممکن است موجب شود که حالت‌های ماه‌های اول دوباره به سراغ شما بیایند. نگرانی‌های الکی را کنار بگذارید و از مادر شدن خود لذت ببرید. به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید و مطمئن باشید شما یک مادر نمونه خواهید شد. اما اگر نمی‌توانید بر این حالت‌ها غلبه کنید و از نگرانی در بیایید، یا بیش از حد مضطرب و زودرنج شده‌اید، با پزشک یا مامای خود صحبت کنید.
ممکن است بعلت فشاری که کودک به مثانه می‌آورد تکرر ادرار پیدا کنید. مرتبا مثانه خودرا خالی کنید در اینصورت از بروز عفونت جلوگیری می‌شود.

مراقبت های بارداری(بایدها و نبایدها)

خواب و استراحت در بارداری

برای استراحت در این دوره به پهلو دراز بکشید، پاهایتان را خم کنید و بالشی را بین آنها قرار دهید و بالش دیگری را زیر شکمتان بگذارید. با قرار دادن بالش زیر شکمتان، تکیه گاهی برای بدنتان ایجاد می‌کنید و به این صورت فشار بر کمرتان کمتر می‌شود. درضمن با خوابیدن به پهلوی چپ مطمئن باشید خونرسانی به بهترین شکل صورت می‌گیرد.
سعی کنید بعد از ناهار 20 دقیقه دراز بکشید و اگر در طی روز فرصتی برای خوابیدن ندارید، حداقل هر ساعت 5 دقیقه استراحت کنید و پاهایتان را بالا بیاورید
برای حفظ تناسب بدن صحیح بایستید و بنشینید و هنگام برخاستن از حالت خوابیده به توصیه‌های بهداشتی که گفته شد عمل کنید.

ترشحات

احتمالا متوجه ترشحات سفیدی که در این روزها افزایش می‌یابد می‌شوید این ترشحات طبیعی است اما به یاد داشته باشیداگر این ترشحات تغییر رنگ دادند یا غلیظ‌تر شده وهمراه با عوارض ناراحت کننده (درد، سوزش، خارش) خونریزی یا بوی غیر طبیعی همراه شد با پزشک خود تماس بگیرید.

نکات قابل توجه

اگر حیوان خانگی دارید، الان به او بیاموزید که به دور از تخت خواب شما، پیشخوان و سیسمونی نوزاد باشد تا احتمالاً به نوزاد شما صدمه نرساند.
فراموش نکنید، اگر تابه حال سیگار کشیدن خود را کنار نگذاشته‌اید این کار را از همین هفته انجام دهید، زیرا مسافر کوچولوی شما برای رشد نیاز به اکسیژن دارد و سیگار کشیدن، اکسیژن مورد نیاز او را کاهش می‌دهد.
از صابون‌های خشک کننده پوست که باعث از بین رفتن چربی‌های مفید پوست می‌شوند جداً خودداری کنید.
از این پس ویزیت‌های پیش از زایمان شما با پزشک هر دوهفته یکبار خواهد بود برای پزشک مهم است که چگونگی پیشرفت بارداری را با نزدیک شدن به هفته‌های آخر ثبت کند.
از این هفته تا پس از تولد نوزاد از سفرهای هوایی چشم بپوشید.

تغذیه در بارداری

رژیم غذایی در بارداری

معمولا با پیشرفت بارداری، افزایش وزن و طولانی شدن مدت سرپا ایستادن وریدهای موجود در
اندام‌های تحتانی (پاها) برجسته‌تر می‌شوند. (واریس)
درمان عمدتا محدود به استراحت دوره‌ای، همراه با بالا بردن پاها و پوشیدن جورابهای الاستیک است.
توصیه‌های تغذیه‌ای در این موارد شامل محدود کردن مصرف نمک و اغذیه شور و افزایش مصرف پروتئین هستند.
برای کاهش بروز آن توصیه می‌شود از افزودن نمک اضافی به غذاها، مصرف غذاهای شور مثل چیپس سیب زمینی، آجیل شور، ماهی شور، بیسکویت‌های شور و ترشی‌ها خودداری شود.

تمرینات ورزشی

ابتدا چهار زانو بر زمین بنشینید و دست‌ها را در دو طرف بدن باز کنید.
حال با دو دست، دایره‌ای فرضی و کامل بزنید و هنگامی که از راست به چپ دایره می‌زنید، شش‌ها را از هوا پر کنید و وقتی از چپ به راست دایره می‌زنید، شش‌ها را خالی کنید.
عمل پر و خالی کردن ششها را ده بار انجام دهید.
این تمرین برای تقویت عضلات سینه و پستان‌هاست.
تصویر

توصیه های مذهبی

فضای معنوی و آرام خانواده

یکی از مهم‌ترین عوامل در آرامش روحی فرزندان در زندگی آینده، آرامش روحی مادر در دوران بارداری است. در واقع هر گونه استرس مادر در دوران بارداری، تنش‌های روحی فرزند در زندگی آینده‌اش را به دنبال خواهد داشت و این امری است هم مورد تأیید شرع مقدس و هم دارای پشتوانه در علم امروز.
از سوی دیگر هر قدر فضای خانه در دوران بارداری از آلودگی گناه و اشتغالات غیر معنوی به دور باشد؛ جنین نیز که در چنین محیطی رشد می‌کند در آینده، انس و الفت بیشتری با این مسائل خواهد داشت؛ بنابراین توصیه می‌کنیم:
تنش‌های روحی بین اعضای خانواده به حداقل برسد. اندکی گذشت و کمی محبت، این زمینه را فراهم خواهد کرد. بسیاری از استرس‌ها در خانواده‌ها بر سر مسائل مادی است. کم کردن سطح توقعات طرفین و افزایش اعتماد و توکل به خدای متعال در اداره امور مادی زندگی، هم زندگی را زیباتر می‌کند و هم شما و فرزندتان را به خدای تعالی نزدیک‌تر می‌سازد. به‌ویژه توصیه اکید می‌کنیم که در این دوران و در صورت بروز تنش، مرد سعی کند که از همسر خود کدورتی به دل نگیرد و اگر هم از دست همسر خود ناراحت شد، فوراً آن را از دل خود بیرون کند. کمی لبخند، چند کلمه محبت آمیز و در آغوش گرفتن همسر، معمولاً اثری خارق‌العاده در دفع آنی کدورت بین طرفین دارند.
مادر باید در همه حال از جنین خود رضایت داشته باشد. نارضایتی مادر از جنین تأثیر منفی زیادی در روحیات آینده کودک و به‌ویژه ارتباط عاطفی او با مادر دارد. بیشترین دلیل این نارضایتی‌ها معمولاً به دلیل ناخواسته بودن جنین است. در این مواقع بهتر است پدر و مادر به این نکته ظریف توجه کنند که فرزندان قبلی را خود آن‌ها خواسته‌اند و این فرزند را خدا! برای قبلی‌ها خود آن‌ها برنامه ریزی کرده‌اند و برای این یکی خدا! توجه به همین نکته لطیف کفایت می‌کند تا مادر اتفاقاً به این فرزند توجه و لطف ویژه‌ای داشته باشد؛ درواقع اگر به‌جای واژه «ناخواسته» عبارت «خدا خواسته» را در ذهنتان جایگزین کنید همه چیز حل می‌شود.
دغدغه‌های دیگری همچون مطابق میل نبودن جنسیت جنین و مواردی از این دست نیز با اتکا به‌حق تعالی و رضایت به خواست حضرتش به‌آسانی از ذهن ما دور خواهند شد.
سعی شود که جو غالب خانواده، جوی معنوی باشد و حتی‌المقدور از ورود در بحث‌ها و گفتگوهایی که زمینه ساز گناه هستند (مثل غیبت، شکایت از زمانه و …) خودداری شود.
در این دوران، راه را بر ورود امواج گناه آلود انواع فیلم‌ها و موسیقی‌های نامناسب به خانه مسدود کنید. پخش ملایم قرائت قرآن در خانه در ساعات مناسبی از روز، شاید بیش از هر کسی جنین را خوشحال و مسرور کند.
زن باردار برای ساعات فراغت خود باید فعالیتی مناسب در نظر بگیرد. مطالعه نشریات روزمره به‌ویژه انواع زرد آن، اشتغال افراطی به رسانه‌های دیداری و شنیداری به‌خصوص انواع غیرشرعی آن، مطالعه رمان‌های کم محتوی به‌خصوص انواع عشقی و غیراخلاقی‌اش، گپ و گفت های معمولاً پر از گناه با سایر زنان و … جنین محترم را آزرده خاطر می‌سازند. مطالعه کتب و نوشتارهای ارزشمند به‌ویژه در مورد مسائل دینی، انس با سخنرانی‌های مفید علمی، دینی و …، شرکت در مجالس شادی یا غم اهل بیت (ع) و بسیاری اشتغالات صحیح دیگر، کار تربیت فرزند در آینده را برایتان آسان خواهد کرد.

سبک زندگی

لیزر نکنید بهتر است

استفاده از لیزر در دوران بارداری از نظر پزشکی هیچ اشکالی ندارد چراکه لیزر یک نور است که نفوذ آن داخل پوست چندان زیاد نیست و عمق آن نهایتاً بیشتر از چند میلی‌متر نمی‌شود اما با توجه به حساسیت این دوران، استرس‌های مادر و اینکه اگر به هر دلیلی مشکلی در جنین به وجود بیاید ممکن است آن را به لیزر ارتباط بدهند، معمولاً پزشکان و تولیدکنندگان دستگاه‌های لیزر توصیه می‌کنند در دوران بارداری خانم‌ها سراغ این روش نروند.

 

مادر > سه ماه سوم > هفته سی ام
1396/02/12
کارشناس مامایی خانم حسینی
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی