h 2268
i 0
S 0

هفته بیست و نهم بارداری

  •  تغییرات جنین
    •  رشد صعودی مسافر کوچولو
    •  افزایش فعالیت مسافر کوچولو
    •  چشم‌های مسافر کوچولو
    •  پوست مسافر کوچولو
  •  تغییرات مادر
    •  حرکات جنین، نشانه حیات!
    •  شل شدن عضلات
    •  بواسیر
    •  افت فشار خون
    •  اردکی راه رفتن
    •  تغییرات پوستی
    •  تغییرات خلقی
  •  مراقبت‌های بارداری(بایدها و نبایدها)
    •  پیشگیری از زایمان زود رس
    •  انقباضات عضلانی
    •  نکات قابل توجه
  •  رژیم غذایی در بارداری
    •  بواسیر و رژیم مناسب آن
  •  تمرین ورزشی
  •  توصیه‌های مذهبی
  •  سبک زندگی
    •  محصولات حاوي سويا استفاده نکنيد

تغییرات جنین

رشد صعودی مسافر کوچولو

مسافر کوچولو از نظر اندازه و وزن تغییر چشمگیری  دارد ؛  جنین نارس ممکن است لاغر به دنیا بیاید. حتی چند هفته آخر بارداری نیز تأثیر بسزایی در اندازه  نوزاد دارد. بعد از هفته 36  بارداری نیز جنین به رشد خود ادامه می‌دهد، اما سرعت آن کندتر می‌شود.
ماهیچه‌ها و ریه‌های او هنوز هم در حال رشد هستند.
سر او به‌مرور بزرگ‌تر می‌شود تا بامغز در حال رشد او (كه در حال ساختن ميلياردها سلول عصبي است) هماهنگ شود. با اين سرعت بالاي رشد نبايد تعجب كرد كه نيازهاي غذايي مسافر کوچولوی شما در اين سه ماهه به حداكثر مقدار خود می‌رسند. براي اينكه نيازهاي غذايي خود و جنینتان را به‌خوبی تأمین كنيد، به مقادير زيادي پروتئين، ويتامين C، اسیدفولیک، آهن و كلسيم نياز داريد.مغز او اکنون می‌تواند دما و تنفس را کنترل نماید.
او همچنین می‌تواند سرفه کند و توانایی مکیدن او کامل شده است.
او می‌تواند سر خود را از سمتی به سمت دیگر ببرد.
اسكلت كودك شما در حال محكم شدن است و به همين دليل بدن او هر روز حدود به 200 ميلي گرم كلسيم نياز دارد

افزایش فعالیت مسافر کوچولو

در طی هفته بیست ونهم بارداری،  جنین شما لگد می‌زند و ممکن است تنفس شما سخت باشد و درد شدیدی  ایجاد شود.  حرکات و لگدهای جنین در این زمان زیاد دیده می‌شود که نشانه‌های خوبی برای سلامت جنین هست.  گاهی اوقات این لگدها و حرکات جنین می‌تواند باعث درد دنده‌ای، و درد لگنی و  کاهش غیر تعمدی ادرار شود.  این فعالیت زیاد از حد معمولاً در تمام  طول بارداری ادامه ندارد و با رشد کودک کمتر می‌شود و فضای کمی برای حرکت جنین ایجاد می‌شود.

چشم‌های مسافر کوچولو

در این هفته مژه‌های کودک بر روی پلک‌ها دیده می‌شود .چشم‌های او نسبت به سطوح مختلف نور و تاریکی حساس است.  اما هنوز نمی‌تواند اشیا را شناسایی کند.اما چشم‌ها در کره چشم حرکت می‌کنند و مسافر کوچولو دیدن را تمرین می‌کند. هرروز که می‌گذرد ، جنین به زمان تولد و به کامل شدن مرحله رشد پیش از تولد نزدیک‌تر می‌شود.باگذشت هرروز جنین توانایی بیشتری برای زندگی خارج رحم پیدا می‌کند.

پوست مسافر کوچولو

در این هفته پوست جنین صاف‌تر می‌شود تا پایان هفته سطح پوست او صاف‌تر و سفیدتر می‌شود زیرا بافت چربی زیر آن ذخیره می‌شود. این ذخیره چربی نگهدارنده حرارت، محافظ و منبع انرژی هستند. نوزادان چاق لزوماً سالم‌تر نیستند اما بدن برای فعالیت نیازمند مقداری چربی است. از طرفی حساسیت کودک به نور، صدا، مزه و بو بیشتر می‌شود. قدرت لمس مسافر کوچولو نیز در این هفته تقریباً کامل شده است.

تغییرات مادر

حرکات جنین، نشانه حیات!

اکنون شما باید بتوانید حرکات مسافر کوچولو را به‌خوبی حس کنید. به ضرباتی که این کوچولو با آرنج یا پایش می‌زند توجه کنید و اگر احساس کردید که فعالیت او کم شده است به پزشک خود خبر دهید. او ممکن است از شما بخواهد تا تعداد حرکات جنین یا ضرباتی را که به بدن شما وارد می‌کند بشمارید، تا مطمئن شود که مشکلی وجود ندارد.

شل شدن عضلات

ممکن است به برخی از عارضه‌های قدیمی، مثل سوزش معده و یبوست دوباره دچار شوید. هورمون پروژسترون که در دوران حاملگی ترشح می‌شود عضلات بدن شما را سست و آزاد می‌کند که شامل عضلات معده و روده نیز می‌شود. شل شدن عضلات به‌اضافه کوچولویی که در شکم شماست سرعت هضم غذا را کاهش می‌دهد. به‌خصوص بعد از صرف یک وعده غذای سنگین ممکن است در معده و روده شما گاز یا نفخ تولید کند. 

بواسیر

بواسیر نیز مشکل دیگری است که می‌توانید آن را ناشی از رشد رحم (و همچنین یبوست) بدانید. بواسیر که به رگ‌های خونی متورم در ناحیه مقعدی گفته می‌شود در دوران حاملگی بسیار شایع است و معمولاً پس از زایمان به‌سرعت از بین می‌رود. اگر این عارضه همراه با خارش یا درد باشد، می‌توانید در یک لگن یا وان کوچک از آب گرم بنشینید و یا از کیسه آب گرم یا کمپرس سرد در محل عارضه استفاده کنید. همچنین از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید. از مصرف هر گونه مواد دارویی بدون تجویز پزشک خودداری کنید و هر گونه خونریزی مقعدی را سریعاً به او اطلاع دهید. برای جلوگیری از بروز یبوست از غذاهای فیبردار استفاده کنید. به مقدار زیاد آب بنوشید و یک تمرین ورزشی منظم داشته باشید.

افت فشار خون

تعداد کمی از خانم‌های حامله ممکن است به عارضه "افت فشار خون خوابیده" مبتلا شوند. این حالت ناشی از کاهش فشارخون است و هنگامی که این خانم‌ها به پشت دراز می‌کشند ضربان قلب و فشار خون آن‌ها تغییر می‌کند؛ ممکن است به سرگیجه دچار شوند و با تغییر وضعیت، سرگیجه آن‌ها از بین می‌رود. همچنین ممکن است هنگامی که به‌سرعت تغییر وضعیت می‌دهند دچار سرگیجه شوند. برای اجتناب از این عارضه هنگامی که می‌خواهید از حالت درازکش به حالت نشسته و سپس به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهید این کار را به‌آرامی انجام دهید.

اردکی راه رفتن

احتمالاً در راه رفتن دچار مشکل شده‌اید و مجبور باشید برای حفظ تعادل بدنتان و تحمل شکم بزرگ، پاهایتان را بافاصله از هم قرار دهید و مثل اردک راه بروید .این حالت یکی از شیرین‌ترین خاطرات دوران بارداری می‌شود

تغییرات پوستی

سینه‌های شما سنگین‌تر شده و هاله نوک آن نیز تیره‌تر می‌شود. همه این تغییرات برای این است که بدن شما برای شیر دادن به نوزاد آماده می‌شود. سعی نمایید با صابون‌هایی که سبب خشک شدن نوک پستان می‌شوند ، سینه‌ها و مخصوصاً نوک آن را نشویید از همین الآن می‌بایست از آن‌ها به‌خوبی محافظت نمایید تا پس از تولد کودک دچار شقاق سینه نشوید. شقاق یعنی ترک خوردن و باز شدن بافت سرسینه در اثر خشکی پوست که می‌تواند دردناک باشد و یا حتی خونریزی دهد.
وقتی که نوسانات هورمونی شما ادامه دارد،  شما دچار راش‌های پوستی ( ضایعات جلدی سطحی پوست)، خشکی پوست و خارش شدید می‌شوید.  سعی کنید تا پوست  خود را نخارانید و سطح پوستتان را مرطوب نگه دارید. راش‌های پوستی شدید ممکن است نشان دهنده‌ی مشکل طبی باشد و می‌بایست توسط پزشک شما ارزیابی شود.

تغییرات خلقی

شما ممکن است  تغییرات خلق و خو  داشته باشید و ممکن است به علت افزایش وزن، احساس خستگی هم داشته باشید.  این حالت یک روند طبیعی است.  پس از پیاده روی، نشستن، ایستادن و خوابیدن ، سعی کنید تا برای آن که عضلات شما آرامش پیدا کند، دوش آب گرم بگیرید تا دردهای شما کاهش یابد. 

مراقبت‌های بارداری(بایدها و نبایدها)

پیشگیری از زایمان زود رس

برای جلوگیری از زایمان زودرس (زایمان پیش از زمان طبیعی خود)، روش‌های متفاوتی مانند استراحت در رختخواب و درمان دارویی تجویز می‌شود. به برخی از زنان گفته می‌شود که در رختخواب مانده و به پهلو دراز بکشند. نزدیک به 1 میلیون زن حامله، زمانی که بارداری‌شان به مرحله بغرنجی می‌رسد، استراحت مطلق در رختخواب به آن‌ها توصیه می‌شود. اصطلاح استراحت مطلق، یعنی صرف‌نظر کردن از هر گونه فعالیتی در طول 24 ساعت و فقط برای رفتن به دستشویی و حمام می‌توان از رختخواب خارج شد.

انقباضات عضلانی

انقباض ناگهانی عضلات پا که معمولاً در شب اتفاق می‌افتد می‌تواند از نشانه‌های کمبود کلسیم باشد. در مراحل پیشرفته‌تر  نیز کاهش کلسیم بدن می‌تواند موجب به هم خوردن سیستم انعقاد طبیعی خون و خونریزی زیاد به علت زخم یا ضربه شود. حتی در صورت مصرف کافی شیر و لبنیات نیز نمی‌توان اطمینان داشت که کلسیم کافی به بدن رسیده است زیرا باید ویتامینD  کافی نیز در بدن وجود داشته باشد تا موجب افزایش جذب کلسیم شود. اگر روزانه به مدت 10 دقیقه پوست خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید می‌توانید مطمئن باشید که ویتامینD  به مقدار کافی به بدنتان رسیده است. البته اشعه آفتابی که برای ساخت ویتامین D  در بدن مورد نیاز است می‌تواند از روی لباس بارنگ روشن نیز با درجات کمتر جذب شود و تولید ویتامینD  نماید.

نکات قابل توجه

حتماً در هنگام راه رفتن از کفش‌های مناسب طبی و پاشنه کوتاه استفاده نمایید تا تعادل شما بر هم نخورد.
در صورتی که دست‌هایتان در حال بزرگ شدن هستند بهتر است حلقه ازدواجتان را از دست بیرون بیاورید و بهتر است اگر می‌خواهید آن را همیشه به همراه داشته باشید آن را با یک زنجیر به گردنتان آویزان نمایید.
همواره تنقلات مغزی و ساده کنار دست خود داشته باشید. کشمش، میوه‌جات خشک و مغزها انتخاب خوبی هستند فراموش نکنید به هیچ عنوان به هیچ عنوان! خودرا گرسنه نگه ندارید.


 

رژیم غذایی در بارداری

بواسیر و رژیم مناسب آن

در دوران بارداری به علت تأثیر هورمون پروژسترون، حرکات طبیعی روده کاهش می‌یابد و یبوست ایجاد می‌شود.
همی‌روئید یا بواسیر(به بزرگ شدن رگ‌های وریدی در مجرای مقعد) در دوران بارداری نسبتاً شایع است.
علت اصلی بروز هموروئید در زنان باردار، یبوست و افزایش فشار در وریدهای واقع در زیر سطح رحم بزرگ شده است. 
برای جلوگیری از این مشکل راهکارهای زیر توصیه می‌شود:
1-در طول روز به مقدار زیاد از مایعاتی مانند آب (8 لیوان) ، آبمیوه و سوپ استفاده شود.
2- از نان‌های سبوس دار مانند سنگک یا نان جو استفاده شود و برنج کمتر مصرف شود.
3- در وعده صبحانه، نان و عسل خورده شود.
4- روزانه از سالاد کاهو همراه با یک قاشق غذاخوری سبوس گندم به‌اضافه روغن زیتون و آب‌لیمو استفاده شود.
5- از مصرف سیب خام، چای و قهوه، نوشابه خودداری شود.
6- قبل از صبحانه 3-2 لیوان آب سرد خورده شود.
7- حبوبات باپوست خورده شوند.
8- از مواد غذایی سرشار از فیبر استفاده شود.
مواد غذایی حاوی فیبر مانند:
غلات، حبوبات(نخود، لوبیا، عدس، لپه، باقالا)
سبزی‌ها مانند: گل کم، هویج و نخود سبز
میوه‌های تازه به‌ویژه سیب، گلابی، آلو و میوه‌های خشک مانند:برگه زردآلو و انجیر
گردو، فندق و بادام

تمرین ورزشی

روی زمین دراز کشیده، بالشی زیر سر و بالشی زیر ران بگذارید. حال در حالی که یک پا را بلند می‌کنید، آن را به‌طرف داخل بگردانید و نفس عمیق بکشید، سپس پا را به‌طرف خارج آورده، بگردانید و هوای شش‌ها را خارج سازید.
اکنون پای دیگر را نیز به همین ترتیب گردانده و دم و بازدم کنید.
این حرکت را ده بار روی هر پا انجام دهید.
این حرکت باعث تقویت عضلات ران‌ها و کشاله ران  و عضلات کمر و شکم می‌شود.
تصویر

توصیه‌های مذهبی

علاوه بر موارد ذکرشده در ماه هفتم به موارد زیر عمل شود روزهای شنبه بعد ازنمازصبح سوره قدر10 مرتبه.
روزهای یکشنبه بعد از نماز صبح سوره والتین دومرتبه.
روزهای دوشنبه سوره یس .
روزهای سه شنبه سوره فرقان.
روزهای چهارشنبه سوره دهر.
روزهای پنجشنبه سوره محمد (صلی الله علیه وآله) و روزهای جمعه سوره صافات تلاوت نماید.
از خوردن ماست شیرین و عسل کوتاهی نکند.
هرروز جمعه ناشتا انارشیرین میل کند.
درصورتی‌که ضرر نداشته باشد هفته‌ای یک بارسرکه بخورد.

سبک زندگی

محصولات حاوي سويا استفاده نکنيد

بيشتر افراد فکر مي‌کنند مواد گياهي فقط فايده دارند و هيچ ضرري براي بدن ندارند. هرچند در حالت عادي محصولات مراقبت پوست که حاوي عصاره سويا هستند براي بدن خطري ندارند و حتي گاهي هم توصيه مي‌شوند اما مصرف اين مواد در دوران بارداري باعث تشديد ماسک بارداري (لکههاي تيره روي پوست صورت) مي‌شوند. البته استفاده از روغن ترنج هم در دوران بارداري دقیقاً همين کار را مي‌کند و اين اثر احتمالاً به دليل حالت استروژني سوياست بنابراين توصيه مي‌شود اگر دچار لک‌هاي بارداري يا ملاسما شده‌ايد براي جلوگيري از تشديد رنگ اين لک‌ها سراغ مصرف محصولات حاوي سويا نرويد.


 

مادر > سه ماه سوم > هفته بیست و نهم
1396/02/12
کارشناس مامایی خانم حسینی
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی