h 548
i 0
S 0

هفته بیست و هشتم بارداری

  •  تغییرات جنین
    •  شیطنت‌های مسافر کوچولو
    •  رشد مغز و ریه مسافر کوچولو
    •  صورت زیبای مسافر کوچولو
  •  تغییرات مادر
    •  کشیده شدن عضلات و رباط‌ها
    •  التهاب پوستی
    •  نکات قابل توجه
  •  مراقبت‌های بارداری (بایدها و نبایدها)
  •  رژیم غذایی در بارداری
  •  تمرین ورزشی
  •  توصیه‌های مذهبی
    •  روزی حلال
  •  سبک زندگی
    •  لایه بردارها را فراموش کنید

تغییرات جنین

شیطنت‌های مسافر کوچولو

کشیدگی ماهیچه‌های جنین به تدریج بیشتر می‌شود. حالا قدرت دست‌های مسافر کوچولوی تان به حدی است که می‌تواند چیزی را محکم در مشت بگیرد. این روزها بهتر درک می‌کنید هر قدر فعالیت او بیشتر می‌شود خواب و استراحت شما نیز بهم می‌ریزد. شما در این هفته به خوبی شیطنت‌ها و چرخیدن‌های مسافر کوچولو را در ک می‌کنید. چرا که در هر بار تغییر حالت دادن و چرخیدن ضربات متوالی به اطراف می زند دست‌هایش را می‌کشد و به بدن خود کش و قوس می‌دهد.
مسافر کوچولو کم کم خودرا برای بیرون آمدن آماده می‌کند  او داخل شکم شما می‌چرخد و سرش را به سمت پایین می‌گیرد. اما هنوز وقت دارد و باید بیشتر بماند.

رشد مغز و ریه مسافر کوچولو

کم کم مسافر کوچولو باهوش‌تر می‌شود. بافت مغز ابتدای تشکیل چین و چروک خاصی ندارد اما از این هفته چین‌های زیادی در قشر آن بوجود می‌آید. این چین‌ها وظیفه پردازش اطلاعات را برعهده دارند و هوشمندی جنین مربوط به همین چین و چروک‌هاست. مغز جنین دیگر توانایی کنترل تنفس و تنظیم دمای بدن را دارد.
در پایان این هفته ریه جنین کامل شده و می‌تواند هوا را تنفس کند اگر در این هفته متولد شود می‌تواند بدون دستگاه نیز زنده بماند.

صورت زیبای مسافر کوچولو

ابروها و مژه‌هایش نیز تشکیل شده‌اند و او را زیباتر کرده‌اند وبافت چربی بیشتری زیر پوست او جمع شده است ودیگر از آن پوست چروکیده خبری نیست. کم کم درگونه های مسافر کوچولو نیز چربی جمع می‌شود. این چربی‌ها بالشتک‌هایی هستند که به نوزاد هنگام مکیدن کمک می‌کنند.
او داخل شکم شماچیزی نمی‌بینید ولی چشم‌هایش را باز می‌کند و به نور شدید واکنش نشان می‌دهد.

 

تغییرات مادر

کشیده شدن عضلات و رباط‌ها

گه گاه دردی در ناحیه لگن احساس می‌کنید. چون رحم شما در حال رشد است و رباط‌ها و ماهیچه‌ها کشیده می‌شوند این احساس را دارید. اغلب این درد در ناحیه داخلی ران‌ها حس می‌شود و با ماساژ ملایم، استراحت، کمی ورزش یا پیاده روی آرام می‌تواند تسکین یابد.

التهاب پوستی

گاهی عرق به جا مانده در لابلای چین‌های پوستی، پوست را تحریک وملتهب می‌کند. این حساسیت‌ها بیشتر در اطراف لگن زیر پستان‌ها و کشاله ران دیده می‌شود. استفاده از مرطوب کننده و پودر تسکین دهنده است اما باید نظافت را رعایت کنید واین بخش‌های بدن را تمیز نگه دارید.

نکات قابل توجه

در دوره بارداری بعضی شرایط ممکن است باعث ضعف شوند: هوای خیلی گرم، تغییر ناگهانی در وضعیت قرار گرفتن (نشستن یا ایستادن)، ایستادن طولانی مدت، خستگی مفرط یا هیجان زدگی، فضاهای پر ازدحام یا دم کرده. از این شرایط دوری کنید و مراقب خود باشید.
ورم دست‌ها و پاها به مرور بیشتر می‌شود. از ایستادن‌های طولانی بپرهیزید پاهای خودرا بر بلندی قرار دهید مصرف نمکتان را به حداقل برسانید و به اندازه کافی استراحت کنید.

مراقبت‌های بارداری (بایدها و نبایدها)

بارداری تاحدی باعث ایجاد تنبلی در عضلات دستگاه گوارش (عضلات معده، روده یا کیسه صفرا) می‌شود در همان حالت ترشحات برخی غدد (کبد و لوزالمعده) که نقش مهمی در گوارش غذا دارند، تغییر می‌کند. در نتیجه در اکثر موارد گوارش آهسته و مشکل می‌شود و زن باردار پس از صرف غذا احساس سنگینی می‌کند. معده گاز تولید می‌کند و این احساس به شخص دست می‌دهد که مجرای گوارشی‌اش پر ازهوا است. گاهی ناراحتی‌های دیگری از قبیل احساس ترش کردن، سوزش و درد در سطح معده نیز اضافه می‌شود. مسلماً این مسائل ناراحت کننده هستند ولی پیشگیری‌های موثری نیز برای کاهش این ناراحتی‌های مختلف وجود دارد. در وهله اول نباید بیش از حد غذا خورد، این موضوع بسیار مهم است و سپس باید از مواد زیر پرهیز کرد:
- مواد غذایی بیش از حد غنی.
- مواد غذایی ترش.
- مواد غذایی که تخمیر می‌شوند (گل کلم، کلم، حبوبات، لوبیا، مارچوبه و موادی که بیش از حد سرخ شده باشند)
- غذاهایی که هضم آن‌ها مشکل است مثلاً تمام غذاهای سس دار.
پس چه چیزی باید خورد؟
کباب‌ها، سبزیجات، پخته همراه با کره (نه با روغن‌های پخته شده) و میوه‌ها.
و به جای دو وعده غذای سنتی از چند وعده کوچک استفاده کنید.
اگر در معده خود احساس سوزش می‌کنید اشتباهی را که معمولاً خیلی‌ها انجام می‌دهند (خوردن جوش شیرین و یا دارویی که حاوی آن باشد) تکرار نکنید. مطمئناً این داروها برای همان لحظه تسکین دهنده هستند ولی این عیب بزرگ را دارند که ترشحات اسیدی معده را افزایش می‌دهند. اگرواقعا از این حالت رنج می‌برید نظر پزشک را جویا شوید تا برایتان داروی مناسب تجویز کند.
گاهی اوقات برخی خانم‌ها از بالا آمدن حالت اسیدی و سوزشی که از معده تا گلو ودهان بالا می‌آید و در طول مری ایجاد می‌شود شکایت می‌کنند. بعضی از حالت‌های بدن در این حالت مضر هستند، مثلاً خم شدن به جلو یا کاملاً به پشت خوابیدن. هنگامی که در بستر هستید بهتر است دو بالش اضافه برای خوابیدن تقریباً به حالت نشسته، پشت خود بگذارید و در این مورد هم هیچ نوع جوشانده یا دارویی خود سرانه مصرف نکنید.
ولی در نهایت برای ازبین بردن سوزش سر دل، باید روحیه‌ای شاد و پرانرژی و محیطی دور از استرس داشته باشید. به هیچ عنوان لباس تنگ نپوشید. سر تخت خواب را کمی بالا ببرید و تا یکی دوساعت بعد غذا به پشت نخوابید. غذایتان را آرام وکامل بجوید وآهسته غذا بخورید و بعد از صرف غذا آدامس بجوید. ازمصرف غذاهای داغ، پرادویه و چرب و نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید.

رژیم غذایی در بارداری

یکی از شکایت‌های بسیار شایع زنان باردار سوزش سردل می‌باشد که در اثر بازگشت محتویات معده (رفلاکس) به داخل بخش تحتانی مری به وجود می‌آید.
در دوران بارداری رحم بزرگ به معده فشار آورده و آن را به سمت بالا جابه جا می‌کند و دهانه مری که در اثر هورمون‌های بارداری شل شده جلوی این بازگشت را نمی‌گیرد. و ممکن است این محتویات معده
تا حلق نیز برسد. (رگورژیتاسیون)
البته این علائم در اکثر زنان باردار خفیف هستند و با رعایت موارد زیر برطرف می‌شوند:
1-تعداد وعده‌های غذایی افزایش و حجم آنها کم شود.
2- به جای استفاده از مواد غذایی سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده شود.
3- غذا به خوبی جویده شده، به آرامی خورده شود.
4- بعد از خوردن غذا کمی پیاده روی انجام شود.
5- از مصرف غذاهای چرب و پرادویه خودداری شود. (اینگونه غذاها ترشح اسید معده را تحریک
می‌کند.)
6- مصرف شکلات، قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین قطع شود.
7- از مصرف سرکه همراه سالاد خودداری کرده و از موادی مانند شیر، تخم مرغ یا غذاهای نشاسته‌ای که اسید معده را کاهش می‌دهد استفاده شود.
8- بعد از خوردن غذا از دراز کشیدن یا خم شدن به جلو خودداری شود.
9- در هنگام وقوع این حالت اندکی آب، شیر یا نوشیدنی‌های شیرین خورده شود

تمرین ورزشی

ابتدا بر زمین نشسته و دو زانو را خم کنید، سپس کف پاها را به یکدیگر بچسبانید و با دست راست ساق پای راست و با دست چپ، ساق پای چپ را بگیرید و با آرنج دست‌ها بر زانوها، فشار آورده و تا حد امکان زانوها را از هم باز کنید و سپس پاشنهٔ پا را به باسن نزدیک کنید و در همان حال نفس عمیق بکشید و شش‌ها را از هوا پر کنید. به مدت پنج ثانیه، هوای تنفسی را در شش‌ها حفظ کنید و سپس ساق‌های خود را رها کرده و اجازه دهید که پاها آزاد شود و شش‌ها را از هوا خالی کنید.
این تمرین را خانم‌هایی که تمرینات ورزشی را به تازگی شروع کرده‌اند، پنج بار و خانم‌هایی که تجربه دارند، ده بار انجام دهند.
این تمرین جهت تقویت عضلات باسن، کشاله ران و کمر است.
تصویر

توصیه‌های مذهبی

روزی حلال

کمتر مساله ای است که بتواند به اندازه لقمه حرام یا شبهه ناک، انسان را از درک سعادت محروم کند و در عین حال -و متاسّفانه- در این روزها، شاید کمتر مساله شرعی باشد که به این اندازه مورد غفلت واقع شده باشد.
اهمیت توجه به حلال و حرام بودن لقمه و تأثیر آن بر تربیت معنوی انسان
در تاریخ آمده است که امام حسین (ع) به لشکر عمر سعد فرمودند:  شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مهر خورده است. دیگر حق را نمی‌پذیرید و به آن گوش نمی‌دهید.
به زبان ساده، تأثیر لقمه حرام بر روح آدمی تا آن حد است که کسی که به خوردن آن عادت کرده است از سخنان امام معصوم (ع) نیز متأثر نخواهد شد و سرنوشت چنین انسانی البته معلوم است.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:  هرکه از حلال غذا بخورد، فرشته‌ای بالای سر او می‌ایستد و تا هنگامی که دست از خوردن بکشد برایش استغفار می‌کند… اگر لقمه‌ای از حرام در شکم بنده وارد شود، تمامی فرشتگان آسمان و زمین او را لعنت می‌کنند و تا آن هنگام که آن لقمه داخل شکمش است خداوند به او نظر نمی‌کند و هر کس که لقمه حرامی بخورد غضب خدا را برای خود فراهم ساخته است؛ پس اگر توبه کند، خدا نیز به سوی او باز می‌گردد و اگر [در این حال] بمیرد پس آتش او را سزاوارتر است. بحارالانوار، ج 63، ص 314
همچنین حضرتش (ص) فرموده‌اند:  کسی که لقمه حرامی بخورد، تا چهل شب نمازش قبول نمی‌شود و تا چهل صبح دعایش مستجاب نمی‌گردد و هر گوشتی که در بدن او از حرام روییده شود، به آتش جهنّم سزاوارتر است و هر یک لقمه حرام، باعث روییدن گوشت در بدن می‌شود. بحارالانوار، ج 63، ص 314

سبک زندگی

لایه بردارها را فراموش کنید

به‌طور کلی کرم‌های مرطوب‌کننده معمولی دارای مواد لایه بردار نیستند بنابراین استفاده از آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی کرم‌هایی که پوست را تحریک و پوسته ریزی ایجاد می‌کنند و لایه‌برداری مختصری انجام می‌دهند، ممکن است دارای میزانی ترتینویین یا رتینول باشند بنابراین بهتر است از آن‌ها استفاده نشود. یادتان باشد بهتر است خانم‌های باردار در مورد تمام کرم‌های مصرفی خود با پزشک متخصص پوست یا زنان مشورت کنند.

 

مادر > سه ماه سوم > هفته بیست و هشتم
1396/02/12
کارشناس مامایی خانم حسینی
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی