h 547
i 0
S 0

ماه پنجم نوزادی

  •  رشد و تکامل نی نی کوچولو
    •  رشد اجتماعی نی نی کوچولو
    •  رشد ذهنی نی نی کوچولو
    •  رشد جابه جایی حرکتی نی نی کوچولو
    •  رشد مهارت های دستی نی نی کوچولو
  •  توصیه های مادرانه
  •  مسائل شایع نی نی کوچولو
    •  برفک دهان
  •  توصیه های غذایی
  •  توصیه های مذهبی و تربیتی
    •  مادر؛ سازنده شخصیت کودک

رشد و تکامل نی نی کوچولو

رشد اجتماعی نی نی کوچولو

کودک با برگرداندن صورت و بدن، از خود شرم و خجالت نشان می دهد؛ ولی به افراد آشنا لبخند می زند.او به چهار طریق ارتباط برقرار می کند: گریه کردن، صدا در آوردن، حالات صورت و حرکات بدن. او فرق صدای دوستانه و خشن را تشخیص می دهد و نسبت به لبخند زدن و دعوا کردن واکنش های متفاوتی نشان می دهد.
در این مرحله بهتر است پدر مادر، همه صداهای کودک خودرا با تغییر دادن زیر و بم و بلندی صدای خود، تقلید کنند. اگر کودک فقط گوش می کند توجه اورا با صداها ی ظریف جلب کنند، با زنگ های کوچک صدا در آورند، دستمال کاغذی مچاله کنند و یک فرفره نزدیک تخت او قرار دهند.همه ی میهمانان خودرا به کودک معرفی کنند تا به افراد غریبه عادت کنند.

رشد ذهنی نی نی کوچولو

کودک بازی کردن از جمله آب بازی در حمام را دوست دارد. او تمرکز خودرا با صرف وقت بیشتر جهت بررسی اشیا نشان می دهد.در آینه به خود لبخند می زند، سرش را به طرف والدین می گرداند و دست و پایش را برای جلب توجه تکان می دهد. اوشیشه شیر خود را نوازش می کند.
برای این که کودک بیاموزد که به خواسته هایش پاسخ داده می شود و پدر مادر منبع کمک و آسایش برای او هستند، هنگامی که سعی می کندتوجه دیگران را جلب کند ، والدین می توانند با تولید صدا، چرخاندن سر، ایجاد ارتباط چشمی و حرکت کردن به طرف او، پاسخ دهند. بهتر است والدین همه افراد غریبه را به کودک معرفی کنند. تا می توانند اورا به اسم صدا بزنند.

رشد جابه جایی حرکتی نی نی کوچولو

اکنون کودک می تواند به طور کامل سر خودرا کنترل کند. حتی وقتی که در حالت نشسته قرار گرفته یا به اطراف تکان می خورد، سرش نمی افتد.
برای این که کودک راه برود باید سرش کاملا استوار باشد و برای پیشرفت درست در این زمینه می توان اورا زیاد تاب وتکان داد.
پیشنهاد می شود والدین بازی هایی برای استوار کردن سر او انجام دهند. کودک را مکررا تاب و تکان دهند. این کار سبب تمرین زیادی از نظر باثبات نگه داشتن سر او می شود. می توانند همراه با او به آرامی در اتاق حرکاتی چرخشی انجام دهند یا اورا در آغوش شان تاب دهند.

رشد مهارت های دستی نی نی کوچولو

او در این ماه یاد می‌گیرد که از دست‌هایش استفاده کند. این کار در زندگی طفل اثر بزرگی دارد. او با استفاده از دست‌هایش خود را سرگرم می کند. همه چیز را لمس می‌کند، می‌آزماید، می‌کشد و پرتاب می‌کند. این دست‌ها این امکان را برای او فراهم می‌آورد تا همه چیزش را به دهان ببرد و بمکد. بنابراین او به وسیله دست‌ها روابط بین اشیا را کشف می‌کند.
برای اشیا بزرگ هردو دستش را دراز می کند و اشیا را با قسمتی از کف دست که در طرف انگشت کوچکش قرار دارد می گیرد. کودک به هرچیزی که در دسترسش باشد چنگ می زندو از مچاله کردن کاغذ لذت می برد.
او در این ماه معنای رو، زیر، داخل و کنار را تشخیص می‌دهد. او انگشتان پایش را تازه پیدا کرده است. در این زمان اگر جوراب‌هایش را در بیاورید پاهایش را به دهانش می برد چون عاشق مکیدن است. از این که چیز تازه‌ای برای مکیدن پیدا کرده خوشحال است و می خندد. او به تدریج موها، گوش‌ها و تمام بدنش را کشف می‌کند.
احساسات کودک در ماه پنجم به تدریج بروز می کند. اگر چیزی را از او بگیرید ناراحتی اش را نشان می دهد. وقتی به سختی تلاش می کند دستش به اسباب بازی مورد نظرش برسد پس از موفقیت خوشحالی اش را بروز می دهد.

توصیه های مادرانه

بدن شما برای ورزش آماده است، به جز مواردی که پزشک این موضوع را برای تان منع کند. عضلات و مفاصل شما در حال حاضر به خاطر بارداری شل می باشند و ممکن است ورزش تاثیر خود را در کوتاه مدت نشان ندهد.
نگران نباشید: اگر در حال شیردهی می باشید، ورزش تاثیری بر توانایی شیردهی و ترکیبات شیر شما نمی گذارد.
برای راحتی بیشتر می توانید قبل از شروع تمرینات ورزشی، شیر خود را بدوشید و یا به فرزند خود شیر بدهید. استفاده از سوتین مناسب می تواند شما را یاری رساند.
شما می توانید تمرینات ورزشی خود را به همراه فرزند تان انجام دهید. فرزند را در یک کالسکه یا کریر (carrier) بگذارید و با هم به پیاده روی بروید. در صورتی که از دو چرخه ثابت استفاده می کنید می توانید کودک را بر روی صندلی نوزاد و یا تخت قرار دهید. به این ترتیب او می تواند شما را تماشا کند. در صورتی که می خواهید به باشگاه ورزشی بروید بهتر است باشگاهی را انتخاب کنید که مهد کودک نیز داشته باشد تا بتوانید هنگامی که از فرزند تان مراقبت می شود او را ببینید.

استفاده از DVD تمرینات ورزشی در هنگامی که کودک آرام و یا در خواب است یک راه مناسب به شمار می آید. می توانید با ورزش، تناسب اندام خود را به دست آورید و این موضوع تاثیر عظیمی بر سلامت روحی شما می گذارد.
التهاب چشم می تواند توسط ویروس، باکتری یا حساسیت ایجاد شود. در این صورت سفیدی چشم و داخل پلک ملتهب می گردد و باعث قرمزی و ایجاد ترشح می شود، و چشم ها در صبح حالت چسبیده پیدا می کنند. در صورت مشاهده این علایم در فرزند تان بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

مسائل شایع نی نی کوچولو

برفک دهان

برفک یک نوع بیماری خارجی قارچی است که با مخمرآبلیکان در دهان کودک پرورش می یابد. این نوع مخمر درمحیط گرم و قندی تکثیر می شود. در نوزادان شيرخوار به خصوص در 5 ماه اول، به دليل اين که هنوز سيستم دفاعي بدن نوزاد تکامل نيافته، اين بيماري به صورت چشمگيري مشاهده مي شود. ممکن است به علت تشابه ظاهري، گاه اين دانه هاي سفيد رنگ با آثار ناشي از برگرداندن شير بر روي زبان کودک به اشتباه گرفته شود که تشخيص آن بسيار راحت است.
برفک اغلب به دنبال درمان آنتی بیوتیکی به وجود می آید و به همراه فقر تغذیه ای و بیماری مزمن نیز ایجاد می شود.وقتی نوزاد نوک پستان مادر را می مکد این بیماری به پستان مادر سرایت می کند، و نوک پستان مادر موقع شیر خوردن کودکش خشک و درد ناک می شود. اگر احیانا احساس کردید که دچار چنین بیماری شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید، راه های زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد.

مراقبت خانگی:
برای درمان برفک، پزشک محلول نیستاتین تجویز خواهد کرد. برای پیشگیری از عفونت، اشیائی را که داخل دهان کودک گذاشته می شوند، استریلیزه کنید. ممکن است مادر شیرده مجبور شود پماد نیستاتین بر روی سینه هایش بمالد تا از بروز عفونت مجدد کودک جلوگیری کند.
  موارد احتیاط:
۱. پلاک های سفیدی که به زبان محدود می شوند، احتمالاً به علت برفک نیستند و معمولاً در نتیجه شیر خوردن از پستان ایجاد می شوند.
۲. اگر همراه برفک سرفه یا تب دیده شد، با پزشک مشورت کنید.
۳. اگر کودک به طور مرتب مبتلا به برفک می شود، ممکن است به این علت باشد که اشیائی که در داخل دهان کودک گذاشته می شوند، به اندازه کافی استریلیزه نشده اند.در چنین حالتی با پزشک مشورت کنید.
۴. برفک را تنها با موادی که توسط پزشک تجویز می شوند، درمان کنید. استفاده بیش از حد از داروهای غیر تجویزی (داروهائی که توسط پزشک تجویز نشده اند و معمولاً بدون نسخه تهیه می شوند) می توانند موجب آزار غشاهای دهان شوند.
درمان پزشکی:
پزشک سعی خواهد کرد عواملی را که باعث مستعد شدن بیشتر به برفک می شود، پیدا کند. مادر شیرده ممکن است برای یافتن بیماری های نوک پستان یا مهبل که می توانند موجب عفونت نوزاد شوند، مورد معاینه قرار گیرد.
در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
اگر علایم‌ کم‌آبی‌ (چشم‌های‌ گود رفته‌، الاستیسیته‌ کم‌ پوست‌ و خستگی‌) در یک‌ کودک‌ ظاهر شوند.
ایجاد تب‌
ظاهر شدن‌ ضایعات‌ در پوست‌ یا مهبل‌
اگر علایم‌ عفونت‌ باکتریایی‌ ثانویه‌ (درد، قرمزی‌، حساسیت‌ به‌ لمس‌، تورم‌، گاهی‌ تب‌) در دهان‌ ظاهر شوند.

 

توصیه های غذایی

اگر شیر مادر کافی است و کودک رشد کافی کرده است ضرورت ندارد که غذای کمکی به او داده شود. ولی اگر کودک با شیر مادر سیر نمی شود و می خواهد غذای دیگری نیز بخورد، مادر می تواند غذای کمکی را از این ماه شروع کند.
نخست باید با لعاب یا حریره برنج شروع کرد ومدت یک هفته آن را ادامه داد. سپس می توان به او پوره میوه نیز داد. بهتر است وعده غذا دادن به کودک را بین دو نوبت شیر قرار داد. ابتدا در حالی که در قاشق مختصری مواد غذایی ریخته شده، قاشق را بین دو لب کودک قرار داده و با او صحبت کنید تا کودک  طعم و مزه غذا را بچشد و کمی بعد، شروع به مکیدن غذا کند و سپس غذا را بخورد. اگر کودک غذا را بیرون ریخت، مجددا غذا را بین دولب کودک قرار دهید. موقعی که کودک یک قاشق از غذا را خورد، لب ها و چانه او تمیز شود. اگر کودک غذا را نخورد، می توان انگشت تمیز خودرا داخل غذا کرد و به دهان کودک نزدیک ساخت تا کودک مک بزند.
اگر کودک به انگشت هم مک نزد، یا غذا را دوست ندارد یا امادگی برای غذا خوردن پیدا نکرده است؛ بنابر این باید یکی دوهفته صبر و دوباره شروع کرد یا غذای دیگری به او داد.

هیچ گاه از ابتدا با زور و اصرار به کودک غذا داده نشود؛ زیرا تمام مشکلات تغذیه ی کودک از اصرار و به زور غذا دادن شروع می شود.
اگر بعد از شروع غذایی، کودک نشانه هایی مثل دل درد، اسهال، استفراغ یا تحریک پذیری پیدا کرد یا دانه هایی بر بدن او مشاهده شد که نشانه حساسیت است، غذای مزبور قطع شود.

توصیه های مذهبی و تربیتی

مادر؛ سازنده شخصیت کودک

در ایجاد و سازندگی شخصیت کودک، مادر، نقش اول را داراست؛ از این بابت که مادر بعد از تولد نوزاد خود با او روابطی متعدد از قبیل: خشم و مهر، تشویق و تنبیه، قهر و آشتی و انس و رفاقت دارد.
مادر از هر جهت به کودک نزدیک است نخستین زمزمه ها، سرودها و ابراز احساسات از سوی او بر کودک القاء می شود و او را سخت وابسته و شیفته خود می سازد و بدین سان وظیفه مادر در این زمینه مهم است. او باید شخصیت آینده طفل را پایه گذاری کند. اگر در این رسالت کوتاهی کند، فرزند و جامعه، لطمه خواهد دید.
مادر بند قنداق کودک را در دست دارد ولی اهمیت آن، به گونه ای است که می توان گفت زمام امور جامعه در اختیار اوست، ممکن نیست خلق و خویی در جامعه باشد و از خانه منشاء نگرفته باشد. ممکن نیست شخصیت ها و مردان بزرگ جز از خانواده های آرام و از دامن مادران خوش نیت و سبکبار پدید آیند. اهمیت نقش او به حدی است که می توان گفت: فساد زن موجب فساد جامعه و صلاح او موجب صلاح اجتماع است.
مادر می تواند در نقش مربی فرهنگی، مربی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی کودک ظاهر شود. او در حقیقت سازنده زیر بنای اخلاقی جامعه است. نتایج فعالیت اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی مادر موجب شکل گیری مدنیت می شود و از آنجا تمدنی انسانی و معنوی و یا بر عکس؛ مصنوعی و ماشینی پدید می آید.

مادر سازنده تاریخ است؛ صلح ها و جنگ ها از درون خانواده و اغلب توسط مادران پایه گذاری می شود. خویشتن داری سران جهان و یا پرخاشگری آنان بسته به وجود مادرانی است که این چنین بوده اند. بدین سان تاریخ سازی سران به پدران و مادران، مخصوصا مادران جامعه بستگی دارد.

پس از تولد نوزاد، مادر؛ نخستین فرد خانواده است که با کودک تماس مستقیم دارد. در واقع زندگی کودک با ارتباط زیستی میان او و مادرش آغاز می شود. این ارتباط نه فقط در رفع نیازهای کودک مؤثر است، بلکه بر حالات روانی و عاطفی وی نیز تأثیر می گذارد.
اصولاً رشد طبیعی و روانی کودک در درجه نخست، به وجود مادر وابسته است و تا مدتی طولانی، وی عمده ترین نقش را در زندگی کودک بازی می کند. رابطه کودک با مادر، نخستین عامل رشد و تکامل وی به شمار می رود. از سوی دیگر، مادر اولین تماس میان کودک و دیگران را برقرار می کند و در او علاقه به اشخاص دیگر را به وجود می آورد. او نخستین واسطه بین کودک و زندگی اجتماعی است و هنگامی در ایفای نقش مادری مهارت خواهد یافت که به کودک، علاقه مند باشد و او را از مهر و محبت و سلامت، برخوردار کند.
مطالعاتی که روان پزشکان کودک درباره ناراحتی ها و اختلالات عاطفی کودکان به عمل آورده اند، نشان می دهد که علت بیشتر این اختلالات محرومیت از مادر است.
کُندی در سخن گفتن، پایین آمدن بهره هوشی، کاهش میزان جنب و جوش، کم عمقی واکنش عاطفی، پرخاشگری، اختلال حواس، ضعف استعداد تفکر انتزاعی، عدم آمادگی برای ایفای نقش پدر یا مادری و... می تواند از آثار ناگوار محرومیت از مادر به حساب آید.
به نظر می رسد وجود حالات عاطفی لازم و مناسب، اساسی ترین عاملی است که می تواند نقش مادر را در رشد و تکامل کودک نشان دهد.
از روایات چنین استفاده می شود که مادر بیشتر از پدر، به ابراز عواطف نسبت به فرزند خود می پردازد و درباره رشد و تکامل او بیشتر جدیت به خرج می دهد، (1) و این حاکی از اهمیت وجود مادر برای رشد کودک است.
حضرت امام زین العابدین (ع)، ضمن بیان گوشه ای از زحمات طاقت فرسای مادر در مسیر رشد و تربیت فرزند، می فرمایند:
«هرگز کسی را به تنهایی یارای سپاس و تقدیر از مادر نیست، مگر اینکه از خداوند مدد جوید و از او توفیق انجام دادن این وظیفه را بطلبد.» (2)

یک محقق با انجام دادن تحقیقی، کوشیده است اهمیت رابطه کودک با مادر را در رشد جسمانی و روانی کودک نشان دهد. وی پس از بررسی کودکان جدا از مادر و کودکان گواه (نمونه استاندارد)، نتیجه می گیرد: «کودکانی که با مادران خود زندگی کرده اند، از جنبه های رشد بدنی، ادراکی، حافظه، شناخت محیط، هوش و سرانجام رشد اجتماعی، بر کودکانی که جدا از مادر زندگی کرده اند، برتری دارند.»

 

کودک > ۳۶۵روز سال اول > پنج ماهگی
1396/02/03
کارشناس مامایی خانم ناصری
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی